Overkill - White Devil Armory

White Devil Armory

Genre:Thrash metal
Spilletid:50.41

Overkill giver den endnu engang fuld gas - White Devil Armory er navnet på deres seneste udspil!

New York-Thrashbandet, Overkill, blev dannet af D. D. Verni i New Jersey tilbage i 1980, hvor de for en kort stund gik under navnet "Virgin Killer", og bl.a. spillede punk covernumre, med lidt ekstra mædl-smadder indover. Ellers var det bl.a. Motörhead, Judas Priest og Iron Maiden covers, der blev spillet i øveren. Efter diverse udskiftninger i bandet, begyndte Overkill i 1981 at skrive deres egne numre og allerede i 1982 begyndte bandet at være en fast gæst på de mindre spillesteder i New Jersey og New York. Med grinebideren Bobby "Blitz" Elsworth i spidsen, har Overkill en lang række udgivelser på listen, og i år har de rundet studiealbum nummer 17 i rækken!

White Devil Armory udkom den 18. juli via Nuclear Blast, og består af 11 numre, der strækker sig over i alt 50 minutter. Albummet er indspillet i samarbejde med Greg Reely og Jon d'Uva. Albummet skydes i gang med den 50 sekunder lange intro "XDM", der nærmest lyder som gjallarhornet, der kalder de nordiske guder til kamp… Og for saddan, der er kamp forude!

Med "Armorist" nedlægger Overkill enhver fjende med markante trommer som maskingevær, energisk og aggressivt guitarflænseri og Bobby "Blitz", der er giver den gas med sin karakteristiske vokal. Skulle der stadig være liv, så følger der 9 numre efter, der er lige så bombastiske. F.eks. nummeret "Down To The Bone", der især er guf for tromme-elskere og er super lækkert skruet sammen – der er, udover trommerne, selvfølgelig også skarpe guitar riffs, lækre soloer og både vers og omkvæd, der ret hurtigt gnaver sig ind i hjernen, og udløser "hør igen"-funktionen. Ron Lipnicki, der har tæsket trommer i bandet siden 2005, er i øvrigt helt fantastisk – han galopperer derudad og der er så megen energi i hans tromme-banken, at man ikke kan andet end at lade sig rive med!

Et andet nummer, som kan anbefales, er "It's All Yours", der er et fedt nummer med en interessant opbygning og sammensætning, kædet sammen af kontinuerlige og enkelte - lige på og hårde - guitar riffs. Der er bl.a. en super groovy passage, en hel del tromme-lir og en lækker bas. Og nævneværdig er selvfølgelig "Armorist", der fuldstændig hiver tæppen væk under én og er første single fra albummet, "Bitter Pill", der har utroligt lækre guitar passager og soloer, og så er der "In The Name" og "Where There's Smoke"… Fart på, gang i den, fede riffs, lækre trommer…

Det er svært, at pensle ud hvad det lige er, der er så fedt ved de forskellige numre – for, kort og godt, så har Overkill altid givet den gas med bombastisk thrashmetal, sprængfyldt med energi. Selvom de som aldrig rigtig har kastet sig ud i banebrydende fornyelser, har de altid begejstret deres fans, både med de udgivelser som de har bragt på banen, men også live.

White Devil Armory er bare "endnu et Overkill album"; Der er fuld fart på, de er super skarpe på instrumenterne og energiniveauet er tårnhøjt. Produktionen er i øvrigt i top: Lyden er skarp, samtidig med at den thrashede "smadre-lyd" er bevaret, hvilket giver den helt perfekte Overkill lyd.

Endnu engang leverer Overkill et brag af et album, og det er intet mindre end en eksplosion af energi! De kaster den ene musikalske bombe efter den anden, og det er spot on fra start til slut. Der er ikke ét eneste nummer, som jeg har lyst til at skøjte hen over - White Devil Armory er endnu et fedt og lige-ud-ad-landevejen album fra "Blitz" & co, som på trods af at være en "Overkill-klassiker" nr. 17, absolut hverken keder eller skuffer.

Giv den gas til nummeret Armorist:

1. XDM
  2. Armorist