OSI - Fire Make Thunder

Fire Make Thunder

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:43.10

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Kendere af progressiv metal vil vide, at OSI (eller Office of Strategic Influence) er et projekt mellem Kevin Moore (ex-Dream Theater) og Jim Matheos (Fates Warning, Arch / Matheos). Vi har således med noget af nogle super-navne at gøre inden for denne genre. Fire Make Thunder er fjerde album fra OSI, der også tæller Gavin Harrison (Porcupine Tree, King Crimson) på trommer, som er endnu et stort navn på den progressive scene.

Er man bekendt med Fates Warning og Dream Theater, men ikke med OSI, er det forståeligt, hvis man forventer kompleks og episk progressiv metal med masser af teknisk avanceret spil og skæve taktarter, og hvor guitar og trommer samt keyboards er i centrum. Og, ja, jeg kan egentligt godt forstå, hvis man bliver skuffet, for OSIs musik ligger ret langt fra den type progressiv metal, man forbinder med Dream Theater og Fates Warning. OSI har på Fire Make Thunder, som på de foregående album, lagt vægt på atmosfære og ambience fremfor teknisk avanceret spil. Dette betyder, at deres musik egentligt befinder sig i et progressivt grænseland mellem electro-rock, alternativ rock og metal, og jeg mener ikke, at man kan beskrive det som all out metal.

Der er da masser af metalliske riffs fra Matheos' side, hvoraf en del er tunge og groovy, og måske lidt mere simple og industrial-orienteret, end man måske er vant til at høre fra ham i Fates Warning- og Arch / Matheos-sammenhæng. Dog synes jeg, at der er en del ligheder mellem hans riffing på Fire Make Thunder og på Fates Warnings mere industrial-inspirerede Disconnected, og der er da også et par riffs, der bygge på skæve taktarter nu og da (det er jo trods alt et af Matheos' varemærker). Til forskel fra Disconnected, så er den forvrængede guitar ikke musikkens centrale drivkraft her, og der er flere passager med atmosfæriske keyboards og andre effekter. Der er for eksempel hele numre uden skyggen af metalguitar som "Indian Curse" og "For Nothing", og i andre numre falder guitaren mere i baggrunden, som i "Wind Won't Howl" og "Big Chief II". Man skal dog heller ikke forvente den samme slags synth-akrobatik, som Kevin Moore stod for i Dream Theater. Hans bidrag er her mere med atmosfæriske effekter og generel ambience samt små samples af industriel og anden karakter - og så står han også for en messende og lidt tør vokal, som virker lidt for monoton til min smag.

I det store hele er der bestemt tale om interessant og stemningsfyldt musik med masser af melankolske udtryk og et generelt lydbillede, som man nemt kan fortabe sig i. Dog synes jeg ikke, at der er tale om musik, der på nogen måde er medrivende. Er man til atmosfærisk progressiv metal kan Fire Make Thunder bestemt anbefales, men forvent ikke progressiv metal a la Dream Theater eller Fates Warning, og jeg synes også, at der er andre udgivelser inden for den atmosfæriske progressive metal/rock, der er mere interessante og medrivende, så som Cynic's Carbon-Based Anatomy.

Tracklist: 1. Cold Call 2. Guards 3. Indian Curse 4. Enemy Prayer 5. Wind Won't Howl 6. Big Chief II 7. For Nothing 8. Invisible Men