Prø-li-å-hør-hær (ægå)

Type:EP
Genre:Doom metal
Antal numre:3

Hårdtslående og atmosfærisk dyrkelse af musikalske kontraster

Okay, jeg lytter

Olm er fra Aarhus (nej, viiiirk’lig’) og spiller en god blanding doom/sludge metal, og så på dansk. Gruppen selv beskriver deres musikalske udtryk som ”lige fra de tungeste og hårdeste riffs med growlende vokal, til svævende og drømmende lydbilleder”. Det vil jeg give dem ret i. Musikken er helt klart mest til den doomede side, men med forskellige tiltag og tunge breakdowns. Jeg ved ikke, hvorfor det tit er sådan med aarhusianske bands, at der skal en stor portion selvironi og humor med, som for eksempel i bandets EP-titel og valg af navne på sangtitler. Det kan have sin charme, hvis man begrænser det lidt, hvilket Olm bestemt ikke gør. Det ærgrer mig lidt, for rent musikalsk virker det yderst seriøst og gennemarbejdet. Det synes jeg desværre ikke, at hverken titlen eller navnene afspejler. Det starter bestemt heller ikke godt ud, når selv samme EP-titel bliver fremført på den mest bøvede og jyske måde i starten af nummeret ”Tarvelige Tæve”. Det virker som om, de ikke tager sig selv seriøst og camouflerer sig selv lidt i den lidt typiske jyske selvironi.  Nok om det, nu til det musikalske. Som sagt spiller de en tung omgang doom med danske tekster. Det er tungt, meget tungt, fuldstændigt som man forventer, men der mangler sgu noget. De tre numre er færdige på omkring 25 minutter, så de trækker den virkelig også alt, hvad de kan, men det formår sgu ikke at imponere synderligt meget.  Det er fint produceret, men numrene slår slet ikke igennem.

Det-var-sån-set-ok (jadak)

De formår at gøre det helt rigtige, nemlig at danne deres atmosfæriske og billedlige udtryk igennem deres musik, men musikken gør ikke det helt store for mig, og derfor bliver billederne lidt vage. Det er dog langt fra ligeså håbløst som deres EP-titel, og det skal man bestemt ikke lade sig narre af. Der er et stykke vej endnu, og de har stadig meget at lære. Musik skal man lave for sin egen skyld og for at udtrykke det, man selv føler, og det tror jeg, de her gutter gør, og det er sådan det skal være. ”Tarvelig Tæve” viser noget attitude og er et velopbygget nummer, men de resterende par numre mangler noget. Der bliver flittigt brugt små lydklip fra dansk TV-avis, som er set flere gange hos andre bands, men det styrker desværre ikke indholdet. Olm vil uden tvivl gøre sig bedre på en mørk og dunkel scene, i et tæt pakket lokale, end på denne EP.

1. Tarvelige Tæve
  2. Lille Svindler
  3. Jordslået