New Keepers of the Water Towers - Cosmic Child

Cosmic Child

Genre:Alternativ metal
Antal numre:6

Syrerocken vender tilbage gennem svenskere

The Cosmic Child er tredje album fra svenske New Keepers of the Water Towers. Bandet blev dannet tilbage i 2006, og spiller en gang stoner rock med en progressiv og psykedelisk tilgang. Coveret til skiven viser et foster, som svæver rundt omkring verdensrummet, og mest af alt ligner noget en kunstner har malet, mens han var på LSD, men den fanger på mange måder den musikalske stil man havde tilbage med syrerocken i 60’erne lidt ala Steppenwolf og Yes. Derudover er der en vis tunghed over musikken, og det er den langsommelige, nærmest dræbende rock vi har med at gøre. Flere numre er nærmest blottet for tempo, og jeg kan ikke lade være med at få billeder i hovedet af en forsamling hippier, som sammen sidder og rocker fra side til side i en rundkreds.

Musikken er meget stemningsfuld og afslappet, og man ryger nærmest ind i en slags afslappet tilstand så snart musikken begynder at spille. Bandet består kun af tre musikkere, hvilket helt klart skinner igennem for det er med små og enkle virkemidler, at New Keepers of the Water Towers skaber deres musik. Jeg må indrømme, at det tog mig noget tid at få lyttet skiven igennem, for jeg synes, at den var noget kedelig, men efterhånden kravlede den ind under huden, og jeg blev fanget ind af musikken. Selvom der er mange downtempo numre er der også et par lidt hurtigere af slagsen fx "Cosmosis", men følelsen af at sidde blandt en flok 60’er hippier sidder konstant i kroppen på en. Alt i alt har New Keepers of the Water Towers lavet et album, som er noget anderledes for denne anmelder, og The Cosmic Child vil blive sat på, når der er brug for ro og fordybelse.

Her er nummeret The Great Leveller

1. The Great Leveller
  2. Visions of Death