Negură Bunget - Tău

Tău

Genre:Black metal

Når stemningsfuldt black og spiritualitet smelter sammen i smuk forening

Musik fra den mystiske rumænske folklore

En gang imellem møder man et album, som på den ene side er svært at komme ind på livet af, men på den anden side drages man mod musikken. Man møder en musik, som er både storladent og smukt, spirituelt og mørkt. En sådan skive flår ens nærvær til sig, og kræver ubetinget ens opmærksomhed. TĂU, det nyeste udspil fra Negură Bunget.
Bandet, som stammer fra Transsilvanien, startede tilbage i 1994 som et rendyrket blackmetal band, men har på deres efterhånden syv albums, bevæget sig i en mere atmosfærisk og progressiv retning. Det er områdets spirituelle natur og kultur, musikken er inspireret af og TĂU er første del af en musikalsk trilogi knyttet til Transsilvanien. De næste skiver vil behandle mennesket og dets spirituelle natur.

Negură Bunget er navnet på den mørke tætte tåge, der kommer fra områdets dybe skove, og som meget af den transsilvanske spiritualitet er bygget op omkring. Denne tåge er en direkte manifestation af Universets vilje og en kræft, områdets shamaner og troldmænd kan trække på. En direkte spirituel kræft. Det bliver en kende langhåret, men det er nødvendigt for at fange essensen af, hvad Negură Bunget er. Uden denne del, går meget af det fantastiske ved TĂU tabt.

Et album der emmer af mytisk og atmosfære

Jeg bevæger mig, som katten om den varme grød, da det noget af en opgave at anmelde dette album. Det er genialitet i sin reneste form. Det er musik, som er mere end blot musik. På sin vis er TĂU en spirituel rejse, man får muligheden for at blive sendt ud på, men det er også et album, man ikke lige går til. Får albummet ikke ens fulde opmærksomhed, er det begrænset, hvad man får igen.

Negură Bunget spiller atmosfærisk blackmetal med en række lokale folk-elementer. Bandet formår at blande metallen med rumænske folkeinstrumenter, hvilket bliver en smuk og stemningsfuld oplevelse. Negură Bunget synger og growler på deres eget sprog, hvilket kun er med til at indkapsle den mystiske og atmosfæriske stemning, albummet byder på. Der er en god blanding af den kolde og harske blackmetal og den stemningsfulde atmosfæriske folk, hvilket fungerer sublimt.
Nogen deciderede referencer har jeg svært ved at komme på, da Negură Bunget er en del anderledes end hvad der ellers findes derude. Det tætteste er Eluveiti og Heidevolk.

Utrolig kompleks, og umulig at beskrive med ord

TĂU er på alle måder en vanvittig smuk og atmosfærisk skive, men er samtidig også utrolig kompleks og svær at gå til. Albummet kræver lytterens fulde opmærksomhed, men giver man den det, er der utrolig meget at hente. Det er ikke en skive, man sætter på. Den kræver fordybelse før, man for alvor bliver lukket ind i det spirituelle og dybsindige univers. Gør man det, bliver man belønnet.

Det er svært for mig at give en karakter. På den ene side er TĂU utrolig veludført, smuk, atmosfærisk og noget, jeg ikke har hørt før. Lyden og universet er virkelig stemningsfuldt, og man bliver nærmest sendt på en trancelignende rejse over det transsilvanske landskab med TĂU i ørerne. Albummet er på den anden side utrolig kompleks, og kræver virkelig noget af lytteren, og er derfor en skive, man ikke bare sætter på. Det er et album, jeg vil sætte på, når muligheden for eftertænksomheden er der, og ikke en morgentur i toget. Derfor ender skiven med at få ni kranier - utrolig veludført arbejde, men kunsten bliver næsten for svær at nå for lytteren.

1. Nametenie
  2. Izbucul Galbenei
  3. La Hotaru Cu Cinci Culmi