Narnia - Ghost Town

Ghost Town

Genre:Power metal

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

When the Saints Go Marching In

De kristne powermetal-veteraner fra Narnia er klar med deres niende studiealbum Ghost Town den 17. marts 2023. Svenskerne fortsætter på kendt manér, da der siden deres sidste udgivelse From Darkness To Light i 2019 ikke er sket nogle skift i lineuppet; alligevel lyder det dog, som om kvintetten omkring hovedsangskriver og medstifter CJ Grimmark har pudset lyden lidt af, for produktionen virker frisk og ny. På de ti sange, der kører over cirka tre kvarter, er det lyriske univers alvorligt – der er ikke noget pjat med dværge og drager her – for Jesus og den kristne tro står i centrum, men musikken udviser en livsbekræftende glæde, der uvægerligt drager dig med ind i Narnias univers.

Spirit in the Sky

Ghost Town giver lytteren et ordentlig spark i numsen på indledningsnummeret “Rebel”, der med sin kombination af power på guitaren og Liljegrens rå vokal har et Avantasia-vibe a la “Wicked Rule the Night”. Teksten er på samme tid tilbageholdende og medrivende, og når der tillige fyres en virkelig kreativ guitarsolo af, så høster dette nummer topkarakter hos undertegnede. Også tredje sang “Hold on” har en masse god energi, der for det første stammer fra den uimodståelige 1980’erkeyboardlyd, der kunne være direkte kopieret fra Magnums “Vigilante”, og for det andet fra en vokal, der til forveksling lyder som Joacim Cans’. Heller ikke her spares der på vilde guitarriffs og en fed solo, så “Hold on” hører også helt klart til mine favoritter på dette album. “Alive” er endnu et eksempel på et udmærket nummer, da du finder den føromtalte 1980’erkeyboardlyd i kombination med tunge guitarer. “Alive” har tillige en ekstra god og dyb, men samtidig tør trommelyd, der virkelig klæder sangen. Dette nummer klarer også lige at holde sig inden for det acceptable, da Jesus-temaet ganske vist er til stede i “Jesus is the way to heaven for us” og “one way ticket from wrong to right”, men det missionerende dog er så nedtonet, at det er spiseligt for de fleste. Der, hvor grænsen overskrides, er, når “Fadervor” reciteres i “Out of the Silence”, der ganske vist har et virkeligt eksperimenterende lydbillede, hvor keyboardet får på alle tangenter, men den indspillede talesekvens dur bare ikke og ødelægger en ellers genial idé.

Ghost Town har svenskerne flere steder skruet kraftigt op for de progressive elementer, idet både “Thief” og “Modern Day Pharisees” giver sanger Christian Liljegren mulighed for at vise hele sit register, men også de andre bandmedlemmer får lov til at eksperimentere, så der opstår en meget varieret lytteoplevelse, der til tider dog kan blive en lille smule rodet. Samlet set kan man sige, at Narnia har fået skruet et virkelig godt album sammen, der har en del stærke sange, som hver især er i stand til at stå alene, men at det også indeholder nogle numre, hvor budskabet er stærkere end det musikalske resultat.

Oh Happy Day!

Der hersker overhovedet ingen tvivl om, at Narnia består af erfarne og virtuose musikere, der virkelig har noget på hjerte. Hver sang på dette album er unik; især variationen i guitarsoloerne er helt exceptionel, og vokalpræstationen er førsteklasse. Men når det er sagt, kan det ikke negligeres, at kristent metal er en nichegenre, der ikke tiltaler alle og enhver. Da de fleste sangtekster dog bevæger sig på metaniveauet, kan man efter min mening vælge at tolke dem, som man har lyst – og musikken kan der ikke sættes en finger på! Såfremt du ikke har stiftet bekendtskab med denne afkrog af det store metallandskab endnu, så er Ghost Town altså et oplagt valg, hvis du vil afsted på ekspedition!

1. Rebel
  2. Thief
  3. Hold On