Muck - Your Joyous Future

Your Joyous Future

Genre:Hardcore

Meget mere end hardcore

I den islandske hovedstad Reykjavik finder vi hardcore-bandet Muck. De debuterede i 2012 med albummet Slaves, og nu er de klar med opfølgeren Your Joyous Future. Det er ikke bare hardcore i klassisk forstand - det er meget mere end det, og det er en oplevelse at lytte til.

Genren udforskes af gale/geniale pionerer

Jeg skal indrømme med det samme, at jeg aldrig har dyrket hardcore på samme niveau som andre subgenrer af metal og tung rock. Langt de fleste af mine hardcore-oplevelser har været med bands, der forholdsvis uopfindsomt smider et d-beat og gennemsmadrer to-tre akkorder på en dårligt klingende guitar. Imens råbes og skriges der i ca, 90 sekunder, inden nummeret slutter og næste sang gentager de samme ting forfra. Bevares, der findes masser af fed hardcore, grindcore osv. men der er af og til langt mellem snapsene.

Derfor var det en kærkommen overraskelse at modtage denne skive til anmeldelse, for er der noget, man bestemt ikke kan beskylde Muck for, så er det forudsigelighed og banalitet. Deres unikke blanding af punk, hardcore, grindcore, mathcore og til tider også 90’er-agtige collegerock overrasker for hvert nummer, man hører. Det er hamrende energisk, skævt, gakket, velspillet og forunderligt intelligent leveret. Mest nærliggende sammenligninger må være Turbonegro, The Dillinger Escape Plan, Coalesce og Botch, men man kan stadig ikke påstå, at de lyder som nogen af disse.

Der eksperimenteres konstant og hele tiden er der små soniske afstikkere, der udforsker forskellige lyduniverser. Alt dette lyder umiddelbart som noget, der nemt kunne være rodet og forvirrende, men det er det bestemt ikke - det er yderst kontrolleret og afbalanceret, og Muck formår på smukkeste vis at cirkle rundt i fjerne og øde galakser uden nogensinde at komme for langt væk fra deres fundament. Det er en unik bedrift, som ikke ret mange bands mestrer!

Et fascinerende stykke arbejde

Jeg har sjældent hørt et album (og slet ikke et hardcore-album) hvor der tænkes så meget ud af boksen som på Your Joyous Future. Så meget finesse, så mange ideer, så mange alsidige sidespring - og de lykkes alle sammen og går op i en højere enhed. Det er rigtig godt arbejde!

Det er frygtløst, fascinerende og fandens intelligent lavet. Giv det en chance - også selvom du ikke umiddelbart er til hardcore, så er det rigtig interessant at lytte til.

1. Provoke Me
  2. Blástí mig