Mount Salem - Endless

Endless

Genre:Doom metal
Spilletid:42.28

Sublim debut! Psykedelisk doom er intet mindre end fantastisk!!!

Mount Salem fra Chicago kom sidste år med deres første udgivelse nogensinde, i form af EP'en Endless. Nu er den blevet forlænget med et par numre, så der teknisk set er tale om et helt album. Og hvilket album!

Forestil dig et groovy doom metal-band, der tilføjer en masse psykedeliske elementer i stil med det tidlige Black Sabbath. Forestil dig så at dette band også har en kvindelig forsanger med en stemme så intens, uhyggelig og smuk, at man næsten kan høre hendes sorte tårer løbe ned ad guitarens rustne strenge. Behøver jeg sige, at vi her har fat i noget ganske unikt? Tempoet er tungt, men aldrig for slæbende. Teksterne er dystre, men aldrig for karikerede. Og så er pladen optaget på gammeldags analogt udstyr, så de vidunderligt uperfekt udførte riffs og grooves fremstår så autentiske som muligt. Lyt bare til åbneren "Good Times", eller tredje skæring, "Lucid" - det er ikke den dybe tallerken, der bliver opfundet her, men det er derimod noget så sjældent som enkel, upoleret og rørende dyster musik, der kommer fra de fire unge amerikanere. Pladens højdepunkt er dog nummeret "Mescaline II", der indkapsler samtlige af bandets forcer, og sluttes af med en decideret smuk guitarsolo - et nummer der efterhånden har slidt denne anmelders repeat-knap helt ned. Sammen med forsanger Emily Kopplin og hendes fantastiske vokal, er pladens diversitet og variation dens helt store styrker. Det er normalt ikke begreber man kan bruge om mange doom-albums, men det lykkes på sublim vis for Mount Salem at begå en skive, der tør noget nyt på hvert eneste nummer og samtidig er hamrende ærligt og autentisk.

Det her er lækkerier fra start til slut! En fantastisk lytteoplevelse, der giver en klump i halsen og en tåre i øjenkrogen - i tillæg til den gåsehud, der i forvejen pryder ens hud. Ærgerligt pladen ikke er Endless, for dens 43 minutter er alt for lidt... Intet mindre end en kanon debut fra et meget spændende band.

Lucid - et af de hurtige og mindst “doom’ede" nummer på pladen. Men en kæmpe nydelse!

1. Good Times
  2. The Tower