Morian - Ashen Empire

Ashen Empire

Genre:Melodisk Metal

Der findes rigtig mange finske bands, og Morian er endnu et i rækken, og de spiller gotisk metal. De blev dannet i 2002, men delte sig i to i 2003, hvor den ene del fortsatte som Morian, og den anden som Zeel. Desværre gik Zeel i opløsning uden at udgive noget. Morian nåede dog at udgive en række demoer og en single før første studiealbum i 2007. Her i 2012 kom deres andet album, Ashen Empire, og det er en lidt speciel oplevelse.

Albummet starter med hvisken, og så kommer instrumenterne. Det lyder rigtig energifyldt i starten, men så sættes tempoet helt ned. Det med mest gang i er trommerne, og de er der knap nok i versene, hvor bassen dominerer. Det er godt at man kan høre den, men her er det for meget, og for lidt af alt det andet. Trommerne er der gang i, men i et lavt tempo. De er vildest på "Nemesis Rising". Dette gælder dog ikke guitaren, tværtimod. Den er alt for stille, og spiller mest i baggrunden, og der er ingen guitarsoloer. Forsangeren lyder mest af alt som en hipster som de har hevet ind fra gaden, som kan screame en smule, men ikke finde ud af at gøre det ordentligt. Desuden er det hele så ens gennem hele albummet, at man ender med at kede sig. De kan dog finde ud af en ting: At gøre musikken atmosfærisk. Det er næsten uhyggeligt, og egentlig super fedt. Det skal man give lidt credit til alle instrumenter for, fordi de gør lidt ved det alle sammen.

Ashen Empire er et utroligt ensformet album. Musikerne får ikke delt musikken ordentligt, og det ender med at være ensformet, og de får ikke udnyttet deres fulde potientiale. De formår dog at gøre musikken helt vildt atmosfærisk. Jeg kan anbefale albummet til folk, som godt kan lide gotisk metal. Hvis man er på vej ind i undergenren, er det et rigtig dårligt album at starte ud med.

Trackliste Dawn Brigade The World Ends Without You Darkplay (Let The Right One In) The Boy Who Cried Wolf Dead Heat Bloodwork This Mortal Coil Nemesis Rising Ashen Empire

Darkplay (Let The Right One In) er albummets tungeste nummer.