Ministry - Moral Hygiene

Moral Hygiene

Genre:Industrial metal

Brugervurdering: 1/10 baseret på 1 stemme.

Pionererne fejrer 30 år med deres 15. udgivelse

Ministry, visionære og pionerer indenfor industrial metal, er tilbage med deres femtende album, og som altid er det med Al Jourgensen i spidsen. Bandet har med tredive år bag sig efterladt et mærkbart renommé af udgivelser – nogle af de mest anerkendte: Psalm 69 og Filth Pig. Bandet startede i Chicago, Illinois som et eksperiment i synth-popgenren, der hurtigt tog en drejning over mod industrial metal-genren. Flere bands indenfor industrial metal og industrial ekstremmetal hylder Ministry som en af deres primære inspirationskilder, f.eks. tilskriver FEAR FACTORY  og Rammstein Ministry en stor del af æren for deres musikalske udvikling. Sæt dig godt til rette, smæk høretelefonerne på, og gør dig klar til Moral Hygiene – en auditiv rejse ind i en verden præget af korruption, løgne og bedrageri.

Loops og beatbaseret industrial

Brandet Ministry byder endnu en gang på anti-politisk propaganda. Verden portrætteres ud fra en optik, hvor alle politikere er magtliderlige og korrupte folk. Ministry stiliserer dette scenarie og forstærker det ved at lave musik, der primært er styret af beat, keyboardlyde, lydklip fra politikere og Al Jourgensens vokal. Musikken er i høj grad beatbaseret og ”loop”-baseret. Lydklip fra politikere eller magtfulde mennesker bliver loopet om og om igen for ikke blot at fremme det negative budskab om korruption, men for også at fungere som en underliggende rytme til musiknumrene. Lydklippene er ofte korte autentiske citater direkte fra kendte politikere eller opspundne citater fremstillet særligt til det musiknummer.

Musikken er opbygget nærmest stammeagtigt – til tider, som om det er en messe – lyt f.eks. til ”We Shall Resist”. Andre gange er musikken som en stempelmaskine eller et automatisk maskingevær – lyt f.eks. til sekvenser af ”Alert Level” og ”Good Trouble”, der især har ligheder med noget af Ministry’s gamle materiale fra Psalm 69. Moral Hygiene er opbygget, så numrene har et mønster – de består typisk af loops af lydklip sammenflettet med en konstant pulserende og prominent trommerytme, som faktisk langt fra altid er trommer, men mange gange i stedet er mekaniske lyde skabt med synthesizer. Disse lyde gentages som en trommerytme i fjerdedels-, ottendedels- eller ved albummets sidste track, ”TV Song #6”, i sekstendedelstakt. I flere af numrene bruges bas, kor og diverse keyboardlyde til at fremme budskabet eller til at følge det musikalske tema.

Man kan ikke undgå at få adskillige associationer, når man lytter til flere af albummets numre, ikke blot pga. lydklippene, men også på baggrund af at Ministry mixer musik. Til tider virker det næsten, som om bandet har håndplukket temaer og melodier fra andre steder for at dekonstruere dem og derefter genopbygge dem på en ny måde. Det betyder derfor, at der til tider fremgår brudstykker, der skaber stærke associationer til noget, man har hørt før. Sammenlign f.eks. nummeret ”Death Toll” med Björks ”Human Behaviour” eller albummets mest tempobetonede nummer, ”TV Song #6”, med intronummeret ”Misirlou” til Pulp Fiction.

Et album med potentiale til at blive en klassiker

Budskabet på Moral Hygiene peger i retning af en dystopisk verden, hvis ikke vi sørger for at holde verdens magthavere i snor. Budskabet er, at samfundets overhoveder er korrupte og magtliderlige, og at de altid har en skjult dagsorden, så vær derfor kritisk overfor alt, der kommer ud af deres mund.

Musikken er rendyrket industrial med en eksperimenterende lyd, der er opbygget primært af beats (enten trommer eller mekaniske keyboardlyde) og loops (citater eller korte lydklip). Du vil med sikkerhed kunne lide Moral Hygiene, hvis du i forvejen er glad for bands som Rob Zombie, Godflesh, KMFDM, Pigface eller Killing Joke.

Ministry leverer – som altid – beatbaseret industrial med diverse audio loops og stærke budskaber om konsekvenserne af korruption og magtmisbrug. Det er originalt og konstrueret og opbygget på en helt særpræget måde, som ingen andre end Ministry og Al Jourgensen kan gøre det. Dette album har potentiale til at blive en klassiker, der bør stå på enhver musikelskers hylde.

1. Alert Level
  2. Good Trouble
  3. Sabotage Is Sex