Lingua Mortis Orchestra - Lingua Mortis Orchestra

Lingua Mortis Orchestra

Genrer:Symfonisk metal, Power metal
Spilletid:65.35

Solid Symfonisk Metal fra Tyske Rage

Lingua Mortis Orchestra er et nyt Symfonisk Metal projekt startet af det Tyske band Rage. Hvis du ikke kender til Rage, er det et Heavy Metal band fra Herne I Tyskland. Bandet spiller Heavy Metal med inspiration fra både Speed og Power Metal og blev dannet i 1984, nu bestående af Peter ''Peavy'' Wagner (vokal og bas), Victor Smolski (guitar) og André Hilgers (slagtøj). I 1996 udgav de albummet Lingua Mortis, som var et Symfonisk Metal album, lavet i samarbejde med Prag's Symfoni Orkester. Albummet består af genindspilninger af nogle af Rage's numre i et symfonisk format. Siden dette albums udgivelse har Rage altid haft lyst til at udgive mere Symfonisk Metal, og dette har de gjort ved langseeringen er deres nye projekt Lingua Mortis Orchestra, med albummet af samme navn, også kaldet LMO. Albummet er komponeret af Victor Smolski i samarbejde med et klassisk orkester fra Spanien og Rusland. Foruden de to klassiske orkestre er der også to kvindelige vokalister på albummet, nemlig Jeannette Marchewka og Soprano sanger, Dana Harnge, samt gæstevokal fra Henning Basse som er tidligere medlem af Metallium.

Albummet ligger ud med nummeret ''Cleansed by Fire'', og her bliver stemningen straks sat i det Symfoniske. Det klassiske orkester kan høres i baggrunden med Rage medlemmernes instrumenter og vokal i front, sammen med Dana Harnge's Soprano Opera vokal. Selve det instrumentale virker meget episk i sit udtryk, med masser af teknisk snilde på guitar. Lyrikken omhandler hekse afbrændinger, og resten af albummet følger dette tema. Faktisk er hele albummet baseret på rigtige hekse afbrændinger som fandt sted i Gelnhausen i 1599. De fleste af sangene følger samme stil som ''Cleansed by Fire'', med undtagelse af balladen ''Lament'' og episke symfoniske sange som ''Oremus''.

Jeg er ikke selv den store tilhænger af Symfonisk Metal, men jeg syntes nu Rage gør det meget godt med deres nye projekt Lingua Mortis Orchestra. Her er alt i alt tale om en god udgivelse, det minder mig om noget i samme stil som Kamelot, dog ikke helt på oppe på samme ''episke'' niveau.

Til sidst vil jeg slutte af med nummeret ''Cleansed By Fire''

1. Cleansed By Fire
  2. Scapegoat