Lacuna Coil - Broken Crown Halo

Broken Crown Halo

Genre:Alternativ metal

Så er Lacuna Coil klar med deres syvende album, Broken Crown Halo, der lyder præcist som et Lacuna Coil-album skal lyde!

Introduktion

Italienske Lacuna Coil har været på banen siden 1997 – I hvert fald under dette navn. Faktisk startede det hele i 1994 under navnet "Sleep Of Right", der i 1995 blev ændret til "Ethereal". Men efter at Ethereal i slutningen af 1997 signede med Century Media, fandt de ud af at bandnavnet allerede var i brug andetsteds, og det var så her Lacuna Coil blev til. Lacuna Coil udfolder sig inden for genrerne goth metal og alternativ rock, og leverer melodisk og lyttervenlig metal. Bandet har udgivet seks studiealbums, og det syvende, Broken Crown Halo, er på trapperne.

Gennemgang

Broken Crown Halo er indspillet i samarbejde med bl.a. Jay Baumgardner (Sevendust, Evanescence, P.O.D.) og Howie Weinberg (Rammstein, Soundgarden, Pantera). Albummet udkommer den 31.03.14 via Century Media Records, og består af 11 numre, der strækker sig over i alt 47 minutter. Lacuna Coil har også på Broken Crown Halo holdt sig inden for deres velkendte stil: Yderst lyttervenlig, melodisk metal med det klassiske samspil mellem de to frontfigurer, sangerinde Cristina Scabbia og sanger Andrea Ferro, der matcher hinanden super godt, og leverer fantastisk vokal. Man bliver nemt blændet af Cristinas skønne vokal og charmerende udstråling, og det er som regel hende der får al opmærksomhed. Så det er på sin plads, her at fremhæve, at Andrea Ferro også fortjener at blive nævnt – Han har en lækker markant og sprød vokal, der absolut er med til at hæve bandets genkendelsesfaktor. Hans vokal er et instrument i sig selv, som især bruges når der er drama eller aggression i luften.

På albummet får vi 11 numre, der byder på både melankoli, drama og fest. Der er gennemgående en markant og pulserende bas, som f.eks. på nummeret "Victims", hvor den stort set hele vejen igennem er i centrum. Uanset om det er aggression eller melankoli i luften, så er guitarerne med. Det er ikke sådan, at der bliver fyret guitarsoloer af i rampelyset, eller lignende – Guitarerne flyder nærmere sammen med keyboardet/strygerne. Trommerne og bassen er de tunge elementer, der giver fylde. Når man lytter intensivt, bemærker man virkelig, at der faktisk sker en masse i musikken – som f.eks. finurlige guitarsoloer, kor og strygere, men på et kontrolleret og dæmpet niveau. Instrumenter går generelt op i en højere enhed, hvilket helt klart er noget af dét, der gør Lacuna Coil's musik utrolig behagelig at lytte til. Uanset hvor meget der fyldes på, gøres det på en måde, hvor det ikke bliver for meget. Lacuna Coil mestrer at skrue numre sammen, der går rent ind – både pga. catchy melodi og iørefaldende omkvæd. Det er også lykkedes på Broken Crown Halo, hvor man ikke behøver give albummet mange lyt før man har hæftet sig ved numre som "In the End I Feel Alive" eller "Nothing Stands In Our Way"

Konklusion

Lacuna Coil har med Broken Crown Halo leveret et album i præcist den stil som man forventer fra bandet. Nogle vil mene, at det er "hørt før", men Lacuna Coil har nu engang deres egen stil og deres egen lyd, og numrene på albummet er lige som de skal være. Der er plads til at lukke øjnene og nyde, til at få gåsehud og til at skrue op når de giver den gas. Og som nævnt i gennemgangen: Hvis man lytter intensivt, dukker der en masse op, som man måske ikke fanger i første ombæring, fordi Lacuna Coil har en evne til at få instrumenterne til at flyde sammen og gå op i en højere enhed. Lyd og produktion er, som altid, i top og Lacuna Coil leverer et album af første klasse!

Trackliste:

01 – Nothing Stands In Our Way 02 - Zombies 03 – Hostage To The Light 04 - Victims 05 – Die And Rise 06 – I Forgive (But I Won't Forget Your Name) 07 - Cybersleep 08 - Infection 09 – I Burn In You 10 – In The End I Feel Alive 11 – One Cold Day

Skru op for nummeret Nothing Stands In Our Way: