Kontinuum - Earth Blood Magic

Earth Blood Magic

Genrer:Prog metal, Doom metal

Officiel vurdering: 10/10

Islandske Kontinuum beskriver deres genre som structured occult ambient noise, hvilket definerer lyden på deres første album i fuld længde, Earth Blood Magic, ganske godt. Tankerne bag Kontinuum er, som forsanger Birgir så klart beskriver det: "Mit ønske var at skabe musik jeg kunne lide, ærlig musik med færre begrænsninger og plads til indflydelse fra forskellige genrer uden at efterlade mine musikalske rødder. Noget der kunne overraske, fortælle mig noget og tage mig et sted hen. Det var og er en åndelig proces." Selve navnet Kontinuum er en intuitiv betegnelse for en sammenhængende struktur uden huller – så kan man jo filosofere lidt over dét.

Vokalen varierer, som alt andet på albummet, utrolig meget. "Steinrunninn skógur", der er det første nummer med egentlig vokal, bliver til dels sunget med en dyb, ren vokal på modersmålet. Allerede der er jeg egentlig rimelig solgt – det gør altid et eller andet ved musikken, når der bliver sunget på bandmedlemmernes oprindeligt sprog, som fx med finske Korpiklaani eller danske Vanir. I løbet af "Steinrunninn skógur" bliver der slået over i en dyb, ond growl, og kontrasten mellem disse to vokaler, og det fact at forsangeren mestrer dem begge til fulde, er virkelig imponerende. Der veksles mellem islandsk og engelsk lyrik albummet igennem, men det er kun interessant.

Der er undertoner af depressive black, ligesom der er mange folk-elementer og generelt bare en melodisk og næsten hypnotiserende klang over Earth Blood Magic. Albummet er på ingen måde overproduceret, og lyden er ligefrem lidt småsmadret til tider, især "Moonshine" er smadret på en ligefrem Isengard-agtig måde, men det tilføjer kun lidt kant og er helt bestemt positivt. Egentlig er det først i "Stranger Air" at guitaren kommer til dens ret og viser hvor meget blær den egentlig er i stand til at lave. Især nummeret "City" er spækket med ufatteligt fede, pludseligt skiftende riffs. Også nummeret "Red", der er en slags duet mellem forsanger Birgir og en kvindelig vokal, er virkelig bemærkelsesværdigt – det er et helt ufatteligt smukt nummer, dæmpet, helvedes uhyggeligt og nærmest hypnotiserende. Det stille outronummer " Í Gljúfradál" er igen sunget på islandsk, akkompagneret af stille klaverspil og strygere.

Earth Blood Magic er et helt igennem genialt album. Idéen bag det er virkelig enestående og resultatet er enormt vellykket, det er sjældent at man støder på at album med så meget atmosfære, dybde og sjæl. Det her er noget af det bedste jeg længe har hørt, det er unikt og – hvis man tror på sådan noget - nærmest magisk.

1. Endgame
  2. Steinrunninn skógur
  3. Moonshine