Kjeld - Skym

Skym

Genre:Black metal
Spilletid:58.04

Officiel vurdering: 10/10

Anmelder falder på halen over nyt album og har svært ved at kommunikere sin glæde.

Frisiske mørkemænd hamrer derudaf med alt, hvad remmer og tøj kan holde og du skal læse videre nu, for det her er virkelig fedt! Det er tale om en black metal-plade, som for mig at se er på højde med Behemoths The Satanist. Ikke nok med at kompositionerne er tindrende smukke, så sidder produktionen også lige i skabet. Sidst, men ikke mindst, growles der ikke, der brøles i stedet med livet som indsats.

Hvorfor, hvorfor, hvorfor er de så fede??

Rolig nu. Vi skal lige have det formelle på plads. Skym er Kjelds debutplade. De blev dog dannet allerede i 2003 og har siden udgivet en ep i 2010, De Tiid hâldt gjin Skoft. Deres tekster er på frisisk, som er det sprog der tales i Frisland, som (åbenbart) er en kystregion, der strækker sig fra det nordvestlige Holland over Tyskland op til Danmark ved Vidå. Og så har Kjelds bandmedlemmer selvsagt nogle badass dæknavne: Kâld, Tsjuster, Swerc, Fjildslach og Skier. Så rend mig i røven Nergal, der er også andre der kan!

Og djævelen befalede: Lad der være fed, fed black metal!

Tag det brutale og helt igennem overvældende fra den sorteste black, sæt det sammen med punkens nerve og vitalitet og pust liv i monsteret med en kornfed produktion, så har du Skym. Lytteren får med andre ord mulighed for at se, høre og føle hvert pulsslag og hver bevægelse i Kjelds univers. Musikken lever, og du lever med, for dynamik, melodier og rå slagkraft trækker dig ganske enkelt helt ned til pumperne i det maskinrum, hvor fem gutter fra Frisland spænder hver en muskel for at holde sammen på bæstet mellem deres hænder.

Hvor The Satanist rejser sig foran dig, som en mægtig og frygtindgydende bygning, stirrer Skym dig hårdt i øjnene, så du kan mærke det helt om i nakken! Der er et forrygende nærvær på hele skiven, som nok kan savnes lidt hos andre black metal-bands.

Er det foreløbigt et bud på årets plade?

Ja, jeg har ikke hørt bedre end Skym i år. Og jeg giver pladen 10 ud af 10, fordi jeg ganske enkelt ikke kan forestille mig, at genren black metal kan udføres bedre. Når jeg hører Skym går det også op for mig, at jeg i noget tid har trillet rundt og hørt mellemklasseheavy. Men frygt ej! Nu kan du gå foråret i møde med den ondeste og smukkeste gang black metal hørt meget længe! Og så lige til sidst: Trommerne mand! Hør lige trommerne!

1. Tûzen Sinnen
  2. Skym
  3. Gerlofs Donia