Ironguard - Fire Empire [ep]

Fire Empire [ep]

Antal numre:7

Fire Empire er første EP fra det unge danske power/ heavy metal band Ironguard. Bandet har eksisteret siden 2008, hvor bandets grundstamme blev dannet. Der er syv numre at finde på Fire Empire, og for mig som ikke er den store power metal fan, var det en spændende opgave som lå foran mig, da Fire Empire blev sat i gang.

Første nummer på skiven er Veil of Reality. Et nummer som starter ud med en nærmest drømmende intro, som leder tankerne hen på Mortiis fantastiske musik tilbage i 90’erne. Denne veksles dog hurtigt til en gang guitar og trommer, hvorefter nummeret for alvor går i gang med vokalens introduktion. Det første som rammer mig ved Fire Empire er netop vokalen, som har en helt speciel klang over sig. For mig leder den tankerne hen på kriger hymner fra middelalderen. Den er holdt i en ren form, uden growl eller skrig, udover den lige stiger et par oktaver visse steder. Derudover er der, som der høre sig til på en ægte power skive, masser af riffs, kor og et tekstunivers byggende på fantasy og krigselementer.

En anden ting, som jeg ligger mærke til, efterhånden som skiven køre frem, er de forskellige genreelementer, som Ironguard benytter sig af. Især trommerne ligger jeg mærke til, som har et mere teknisk præg end hvad man er vant til indenfor genren, hvilket især gør sig gældende på numre som fx Rumors og Tyrant of War. Derudover har guitarerne et mere klassisk heavy præg, og er sammen med vokalen, som er mere rå end den Hammerfall og Blind Guardian leverer, er med til at give skiven en hårdere karakter. Jeg er normalt ikke selv til den power metal grundet den lyse og i mine øjne, hysteriske vokal, nogle af de nævnte bands leverer, men dette undgår Ironguard. Bandet kalder selv stilen for power metal with balls, hvilket er meget rammende, for det er power metal med en hårdere kant, hvis den skal leveres på fint dansk.

Jeg må sige, at jeg er meget imponeret over den musikalske kvalitet, som er at finde på Fire Empire, for i forhold til, hvor ungt bandet og gutterne er, er det i den grad en virkelig god præstation, som der bliver leveret på Fire Empire. Især et nummer som Kingdom of the Light, der er min personlige favorit, leveres på en fantastisk måde. Guitarerne, trommerne og vokalen går på dette nummer op i en højere enhed, og samtidig bliver tankerne sendt afsted mod det nye kongerige, som der bliver sunget om

Alt i alt er første EP fra Ironguard i den grad godkendt, og kvaliteten er hele vejen i top. Der er masser af stemningsfulde numre at finde på Fire Empire, og teknisk fungerer harmonierne instrumenterne samt vokalen imellem, rigtig godt. De eneste kritikpunkter jeg har at sætte på Fire Empire er, at jeg mangler lidt brutalitet på skiven. Jeg kunne godt have tænkt mig, at vokalen visse steder blev lidt mere rå og råbende, for lige på det punkt, mangler jeg lidt variation. Derudover kunne jeg også have brugt lidt flere rolige og afdæmpede passager, for efter introen på Veil of Reality, er der ikke meget af komme efter, hvad angår rolige passager. Til sidst er der korarbejdet, som jeg godt kunne ønske mig, at bandet havde brugt lidt mere tid på. Når det så er sagt er Fire empire en skive, som er et helt klart tjek hver, hvis man er til den side af metallen. Skiven holder niveau fra start til slut, og i forhold til bandets alder, er den tekniske kvalitet høj, og jeg er i den grad imponeret over bandets kunnen. Ud fra dette, og i forhold til, at det er bandets første udgivelse får Fire empire 80 %.