Hyperdontia - Hideous Entity

Hideous Entity

Genre:Death metal

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Konservativ kloakdød

Sidst vi her på redaktionen havde fat i Hyperdontia, var med deres debut Nexus of Teeth, og vi var ikke ovenud begejstrede. Det var udmærket dødsmetal ført an af Danmarks ukronede kloakdødskonge David ”Torturdød” Mikkelsen, men det var lige lovlig konservativt til for alvor at være interessant. Men nu er det jo ingen hemmelighed, at metalscenen har det med at være stokkonservativ, så Hyperdontia er her endnu og er klar med Hideous Entity – dog uden Mikkelsen, da han har cirka 17 bands og et pladeselskab at holde styr på.

Vaner er svære at ændre

Men udover at sige farvel til Hr. Torturdød, så har Hyperdontia også overvejet, om der findes andet i denne verden end dødsmetal så tyk og slimet som de floridianske sumpe. Hideous Entity er kommet lidt mere op til overfladen, hvilket giver Hyperdontia en del flere muligheder for, hvad de kan med deres dødsmetal.

Men hvad er det så, de kan, spørger du nok, og i bund og grund er det meget simpelt. De kan nørde detaljerne og strukturen lidt mere. Og guderne skal vide, at bands som netop Hyperdontia, Taphos og Phrenelith ikke ligefrem er detaljeorienterede bands. Selvfølgelig er et kloakgroove altid velkommen, men når ”Lacerated and Bursting” også sniger melodi og en ren basgang med, så kommer Hyperdontia ud over den gængse kulsorte hulemandskloakdød. En mere doomy sag som ”Impervious Veil” nyder også godt af den mindre slimede lyd. Med riffs der, for genren, sporadisk tangerer pæne, en lækker bassolo og en outro, der giver myrekryb, er vi ude i noget af det mest stemningsfulde, Hyperdontia nogensinde har givet sig i kast med, og det fungerer ganske glimrende. Sangskrivningen hos Hyperdontia har også i den grad fået et skub i den rigtige retning.

Selvfølgelig er kernelyden på Hideous Entity stadig en sort og buldrende efterkommer af, hvad der blev skabt i Florida i slutfirserne. Hvilket som sådan ikke er en skidt ting. Det lyder præcis, som man forventer det. Men når vi i lille Danmark snart har nok af denne type bands til at plastre halvanden dag på Kill-Town Death Fest til, så er begejstringen i omegnen af den, man finder frem, når det ikke er gråvejr i det danske efterår. Alt ære og respekt til denne møgbeskidte gren af dødsmetallen, men vælger man at spille den, så skal man enten gøre det til UG med kryds og slange, eller tilføje noget nyt og imponerende. Og Hideous Entity gør ikke helt nogen af delene.

Et lille skridt i den rigtige retning

At Hyperdontias anden langspiller ikke er en milepæl inden for genren, ændrer dog ikke på, at det stadig er en ganske fornøjelig omgang kulsort og møgbeskidt dødsmetal. Bandet skal have point for at filtrere mudderpølen en smule og give deres lyd flere detaljer og mere struktur. Det er ikke en voldsom ændring, men bestemt et skridt i den rigtige retning for at skille sig ud fra de, efterhånden, utallige andre danske bands i genren.

1. Snakes of Innards
  2. Trapped in the Void
  3. Beast Within