HateSphere spiller koncert i Godset, Kolding .
HateSphere - The Great Bludgeoning

The Great Bludgeoning

Genrer:Melodisk Death Metal, Thrash metal

Danmarks stolte sønner Hatesphere er ude med deres syvende album The Great Bludgeoning. Der er sket meget siden Hatesphere blev dannet tilbage i år 2000 og det første album Hatesphere ramte øregangene. Der har været store udskiftninger i truppen, flere turnéer rundt omkring i verden og en 26 plads på den officielle danske danske albumhitliste med Serpent Smiles and Killer Eyes, hvilket er ret bemærkelsesværdigt for et dansk metal album. For dem der er i tvivl befinder Hatesphere sig ovre i trashen med inspiration fra blandt andet death metal fra Florida. Jeg må indrømme, at inden The Great Bludgeoning gik i gang, var min kendskab til Hatesphere rent musikalsk ret begrænset, hvilket jeg efterfølgende må sige er en stor fejl, for hold kæft hvor er der smæk for skillingen at hente på deres seneste udspil.

Albummet lægger ud med nummeret The Killer, og så er kimen ellers lagt 37 min. tonser tung trash, hvad dertil høre af hurtige riffs, bankende trommer og vekslende mellem en råbende vokal, og en grum, grum nærmest growlende backing vokal. Der er virkelig et energiniveau af den anden verden at hente på The Great Bludgeoning, og fra start til slut er tempoet nærmest konstant højt, bortset fra nogle lidt mere melodiske introer på numrene Venom, Decayer og The Wall of My Threnode. I følge bandet selv, er The Great Bludgeoning en tilbagevenden til en mere old school og beskidt Hatesphere lyd. Om dette holder stik hele vejen igennem, er for mig umiddelbart svært at bedømme, da det er begrænset hvad jeg ellers har hørt af Hatespheres bagkatalog, men i forhold til ældre numre som Sickness Within og Forever War har der været en udvikling, for lyden på The Great Bludgeoning er mindre poleret og mere beskidt, og det er begrænset hvor mange melodiske passager, som der har sneget sig ind på The Great Bludgeoning. Denne mere beskidte og rå lyd, passer rigtig godt til skiven, og er med til at give den et mere old-school præg, som bringer tankerne hen på trash fra slut 80‘erne start 90‘erne, uden at der går rent Slayer i den, for Hatesphere er sgu noget for sig selv.

Personligt er mit yndlingsnummer på skiven Need to Kill. Dette track rummer alt, hvad der at finde på albummet. Fra hvinende riffs, over hurtigere passager, til den brutale vokal og de bankende trommer. Teknisk er nummeret skruet fantastisk sammen, og det er som om, at bandmedlemmerne på dette nummer, giver den alt hvad den kan trække på deres respektive instrumenter, hvorved Need to Kill bliver et nummer, som rummer en dybde og sammenhæng, som er svær at finde andre steder. Et andet nummer som også skiller sig ud er The Great Bludgeoning, som også byder på geniale passager og hurtige temposkifts.

Jeg er svært glad for The Great Bludgeoning, men der er et par få ting, som gør, at skiven ikke når helt op og ringe. For det første mangler jeg overraskelsesmomenter på skiven. Alle gutterne i bandet har hver i sær fuldstændig styr på deres instrumenter og teknisk er der ikke en finger at sætte på pladen, men jeg kunne godt have tænkt mig, at bandet havde eksperimenteret lidt mere på The Great Bludgeoning. Det er lidt som om, at man har valgt at køre den sikre stil, hvilket som sådan er fint nok, men som ikke får skiven op og ringe hos mig. Jeg mangler lidt mere variation i forhold til hvad man ellers kan finde på markedet. Derudover synes jeg også, at skiven nogle steder virker lidt ensformig, og der mangler lidt variation de enkelte numre imellem.

Der er dog ingen tvivl om, at Hatesphere med The Great Bludgeoning har leveret en skive, som vil gøre enhver fan af genren glad. Albummet favner bredt, så om du er Hatesphere fan eller ej, er der noget at hente. Energiniveauet er hele vejen i gennem rigtig højt, og teknisk er skiven fremragende. Jeg må sige, at efter at have hørt The Great Bludgeoning, er der kommet en ny Hatesphere fan til verden, og jeg skal helt sikkert ind og høre dem, når bandet sammen med Headbangers Ball turnéen rammer byen senere på året.