Hammerfall - Built To Last

Built To Last

Genre:Power metal

Giganterne er kommet hjem!

En velkommen, genfunden respekt

Nummer ti er den første

Hammerfall er nu ude med deres tiende skive ”Built to Last”, og netop dét må man da sige, at de er! Efter næsten 20 år på metalscenen har de cementeret sig som nogen af de mest stabile og hårdtslående power metal-musikere i verden. De helt store hits har en gang imellem ladet vente på sig, men der er ingen tvivl om, at de er tilbage for fuld kraft nu. ”Build to Last” er Hammerfalls første skive hos Nuclear Blast, og det har åbenbart haft en opkvikkende effekt.

Leveret med erfaring og nytænkning

Når man først hører åbningsnummeret ”Bring It”, kan man nemt få den kedelige tanke, at alt er, som det har været på de sidste par skiver. Kedelige og forudsigelige rundgange uden substans. Men efter ganske kort tid begynder det at tage fat, og som en langsomt opbyggende tornado af rå power metal får man serveret en god portion af, hvad Hammerfall var engang, og som de lader til at være blevet igen. Hårdtslående guitarriffs er et godt karakteristika igennem hele pladen, som faktisk aldrig mister momentum. Dethrone And Defy er et godt eksempel på, hvad bandet kan lave med deres mere dystre arrangementer, og man kommer ikke udenom, at Joakim Cans' stemme er helt i topform. Den gæve svensker viser, hvor skabet skal stå i alle numre, og især Second To None kunne han have sunget alene og uden hjælp fra andre.

Men, men, men..

Hammerfall har genfundet sig selv, men hvad end det er naturlig progression/regression for bandet, eller det at skifte til et nyt label, skal jeg ikke kunne sige. Det eneste denne skive mangler for at score helt i toppen er numre med hitpotentiale som Rebel Inside eller Legion.

Om du kan lide Hammerfall eller ej, bør du tjekke denne skive ud, for den er bygget af stål og bygget for at holde!

1. Bring It!
  2. Hammer High