Godlike - Malicious Mind

Malicious Mind

Genrer:Metalcore, Alternativ metal

Godlike er et finsk band der spiller hvad de selv kalder alternative melodic metal, hvor de blander rap og growl og dermed skaber en unik lyd, der giver lidt associationer til bands som Disturbed og RATM, dog uden at det bliver kopiering på nogen måde. Denne genre er normalt ikke min favorit, men Godlikes debutalbum Malicious Mind fangede min interesse ved første nummer.

Generelt bliver der spillet ret tungt og ofte også lidt langsomt, og især den instrumentale del minder meget om Disturbeds nyere numre. Godlike leger med elementer fra en del genrer (thrash, lidt melodeath, metalcore), men formår alligevel at holde en rød tråd igennem hele albummet. Vokalen er størstedelen af tiden ret nu metal-agtig, dog uden at ødelægge det melodiske ved albummet. Forsanger Jussi er en utrolig talentfuld rapper (især i "Confrontation" gør han det godt), han growler udmærket og har samtidig en flot, dyb vokal når han synger rent som han fx gør i "Behind the Gates" – det er win-win at han har så godt styr på det hele.

Dog er jeg mest imponeret over Godlikes tekster. Foruden samfundskritik kommer de også rundt om andre relevante problemstillinger der er i det moderne samfund. Især "Sickness" og "Original Rebels" er virkelig geniale numre. Med det sagt er Godlikes Malicious Mind et ganske originalt album, og de her finske gutter har en helvedes masse potentiale. Hvis du i forvejen er til musik som fx det Disturbed laver (dog med lidt mere dybde), så er det nok værd lige at tjekke Godlike ud.

Trackliste: 1. Showdown 2. Reason For My Rage 3. Sickness 4. Meth 5. Original Rebels 6. Confrontation 7. Shi No Negai 8. Behind the Gates 9. Artificial Eminence 10. Greed 11. The Story of Sandra Jones

Her er lige en smagsprøve på bandets kundskab... Her er nuimmeret Sickness!