Fordærv/Kokain/Bonejammer - Nu Det Nu

Genrer:Hardcore, Grindcore

Kedsomhedens kreativitet

Beder man folk nævne tre ting, de forbinder med Silkeborg, vil langt størstedelen nok svare Hjejlen, Lars Larsen og, ja, Silkeborgsøerne. Altså er Silkeborg umiddelbart ikke en voldsomt interessant by, medmindre man har et liv, hvis omdrejningspunkt er pensionsmodne dampskibe og gode tilbud. Hvilket bestemt ikke er tilfældet for de otte gutter, vi skal have fat i i dag. Fordelt over de tre bands Kokain, Fordærv og Bonejammer er det den hurtige, hidsige og fandenivoldske musik, der leves og åndes for. Så kedsomheden over at bo i en by, der er alt andet end verdens punkcentrum, virker til at have taget overhånd, og det er der kommet en split ud af. Nu Det Nu hedder den, og jeg kan hurtigt afsløre, at som lytter har man ikke engang tid til at kede sig.

Solidt kaos

Splitten består af ni numre og varer kun 16 minutter, så det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at det er et kvarter i den vilde, voldsomme og punkede afdeling af det musikalske spektrum, vi befinder os i. Kokain er ligeud ad landevejen oprørsk, hardcore punk, Fordærvs grindcore er de fleste efterhånden nok bekendt med, og til sidst byder Bonejammer på thrashet amerikanerhardcore med bandevokal og hele pibetøjet.

Ved første lyt minder Nu Det Nu om en affaldscontainers korte, men voldsomt intense romance med en elevatorskakt. Det larmer, skramler og brager, er primitivt som bare pokker og nærmest totalt blottet for alt, der hedder organisering og struktur. Kokain accelererer som skudt ud af en kanon på ”Hampen Brænder” og skubber ellers bare containeren hurtigere og hurtigere med det ene fræsende og fandenivoldske riff efter det andet, og på ”Korrupt ’Em All” råbes destruktionens komme og sørger for en fantastisk overgang til Fordærvs frie fald. Et frit fald er, som altid, ganske kort, og med tre numre på lige så mange minutter indleder ”Blå Mand Stik Af” den kaotiske grindende lyd af en container i frit fald og det storslåede kaos, det bringer med sig. Derfor er det da også passende, at ”Kræ Gør” ender i det mest skramlede breakdown, jeg til dato har hørt. Bonejammer forsøger at bringe lidt mere stuktur på tingene. Men at finde hoved og hale i den totale ødelæggelse af en affaldscontainer er mildest talt svært. Derfor er ”Give ’Em the Axe” da også smukt upoleret hovedet-under-armen-thrashet hardcore, der råber ”En gang til!”

Men netop Bonejammers mere strukturerede tilgang er også der, hvor Nu Det Nu mister pusten en smule. Ikke fordi Bonejammer gør noget forkert, de rammer hovedet på sømmet, og deres thrashede hardcore er tro mod genrens amerikanske rødder. Men set i forhold til Kokain og Fordærvs ukontrollerede kaos bliver det lidt for organiseret og målrettet. Noget, Kokain også er meget tæt på at være skyldige i på ”Sådan Skal Du Opdrages”, men den korte spilletid redder nummeret med røven i vandskorpen.

Det er en glimrende omgang rå og upoleret smadder, man får smidt i synet på Nu Det Nu. Det er ikke en split, der på nogen måder tager hensyn til sine omgivelser, deres ve og vel eller hvad omverdenen i det hele taget synes, og det er der, splittens kvalitet ligger. Man kunne have ønsket en mindre struktureret afslutning, men den korte spilletid taget i betragtning, så tager det ingen tid, før man igen er tilbage til start og klar til at rasere et villakvarter.

Ingen af numrene er til at finde på hverken Spotify eller YouTube, så tag et Bandcamp-link i stedet.

1. Kræ Gør (Fordærv)
  2. Selvmordsforsøg Useriøst (Fordærv)