In Flames spiller koncert i Malmö Arena, Malmö .
In Flames - Siren Charms

Siren Charms

Genre:Melodisk Death Metal

Brugervurdering: 5,8/10 baseret på 4 stemmer.

Anderledes, men stadig spændende

In Flames er en af pioneerene indenfor melodisk dødsmetal, og har siden deres dannelse i 1990 haft stor success. Sammen med Dark Tranquility og At The Gates gjorde de noget som ingen havde set før, og det har rigtig mange mennesker ladet sig inspirere af. Der er løbet rigtig meget vand under broen, og her på deres 11. studiealbum Siren Charms lyder de langt fra som i starten. Det er dog ikke en skidt ting, og det viser de på albummet.

Gennemgang

Vi starter albummet roligt på "In Plain View". Introen har en passende længde, og bygger godt op til verset begynder. Nummeret bobler nærmest gennem versene og koger over i omkvædet, hvor der kommer tryk på vokal, guitar og trommer, som ellers er afdæmpede. Der growles ikke vanvittig meget, men vokalen formår alligevel at være stærk og løfter musikken et godt stykke. Andet nummer starter hurtigt med et solidt riff og intense trommer. Tempoet er hurtigere end tidligere, og der er et generelt mørkere udtryk gennem nummeret. Der growles mere, og på en måde der er behagelig for ørene, hvilket også virker fantastisk. Nummeret er varieret og giver en interessant oplevelse fra start til slut. Tredje nummer har en mere rolig intro og glider over i et flot riff. "Paralyzed" er en af de mere keyboard-tunge numre på albummet, men det virker super godt, og giver et interessant twist. Omkvædet er nærmest storslået i det, hvilket også fungerer godt. Der growles mindre, men sangen fungerer stadig fint og forbliver interessant. Resten af albummet holder sig på samme tempo eller langsommere. Musikken varierer dog stadig kraftigt, fra den lette og rolige "Through Oblivion" til den ret tunge "When the World Explodes". Numrene varierer også rigtig meget i sig selv, og er meget sjældent det samme når det slutter som når det starter. Det er en noget In Flames klarer til perfektion på dette album. Denne variation gør også at alt det stille ikke er klemt sammen i sidste nummer, og det også bliver interessant at lytte til. Guitarsoloerne gennem albummet er spændende, trommerne varierer sig godt og det samme gør vokalen. Det interesssante brug af keyboard bidrager til albummets variation og giver musikken et nøk opad.

Konklusion

In Flames har lavet et spændende album, med alt lige fra det brutale til det helt rolige og keyboard-tunge. Der er noget for enhver, samtidig med at musikken er åben for nye fans. Den professionalisme, der følger med at have eksisteret siden 1990, kan også høres, og det resulterer i at der ikke er noget instrumentalt at sætte finger på. Dog er musikken meget forskellig fra bandets gamle materiale, og det skal man være opmærksom på. Jeg blev for eksempel skuffet ved første gennemlytning netop fordi jeg forventede deres gamle lyd. Siren Charms er et interessant og let tilgængeligt album. Der er noget for de hærdede fans, mens de nye også kan være med. Albummet varierer sin musik, og skaber også en god atmosfære, som for mig karakteriserer et godt album.

Rusted Nail er et godt valg af single, da det afspejler albummet godt. Nummeret "Through Oblivion" kan også anbefales, men giver et lettere forvrænget billede af albummet.

1. In Plain View
  2. Everything's Gone