Exmortus - Ride Forth

Ride Forth

Genrer:Melodisk Death Metal, Thrash metal

Veludført amerikansk blandingsprodukt sætter sig mellem flere stole

Så er der nyt fra amerikanske Exmortus, der udkommer med deres fjerde fuldlængde siden 2008. Exmortus spiller en lidt spøjs blanding af powermetal, thrash og melodisk dødsmetal, og selv om man i den forbindelse umiddelbart tænker sit, fungerer det faktisk udmærket. Det minder flere steder om en lidt mere aggressiv udgave af Iced Earth, ikke mindst i kraft af vokalen, der lyder som noget Michael Stanne fra Dark Tranquillity ville levere. Guitaristerne leverer en god gang temmelig tekniske riffs og guitarløb og –solo, samtidig med at bas og trommer cykler derud af.

Powermetal og den slags heavy metal, som Exmortus leverer, kræver efter min mening kæmpe hooks og memorable riffs for at fungere, og det er måske her den største anke findes i forhold til Ride Forth. Pladen byder ellers på alt, hvad hjertet kan begære af dobbelte guitarløb og –harmonier og dramatik, og også på tekstsiden står den på klassisk heavy metal med sangtitler som ”Death to Tyrants, ”Hymn of Hate” osv. Og lige så ganske underholdende det er at lytte til, imens det står på, lige så lidt sætter sig fast som noget, man bare MÅ høre igen. Det er Exmortus’ udfordring som jeg hører det, at det simpelthen bliver en lidt for anonym omgang, når regnskabet gøres op.

På produktionssiden, som jeg også synes ofte skiller fårene fra bukkene, når det kommer til power/thrash, er der ikke noget at klage over, alle instrumenter kommer til deres ret. Bassen har fået en dejlig tydelig plads i lydbilledet, på trods af at Ride Forth generelt er et guitarorienteret album.

Til hverdag eller fest?

Jeg har en smule svært ved at forestille mig, hvornår jeg rent faktisk ville sætte Ride Forth på anlægget her i residensen. Det er måske fordi albummet sætter sig mellem en del stole. Jeg har samme ambivalente forhold til Exmortus som til et band som Arch Enemy, som til tider ligger op ad hinanden lydmæssigt. En fredag aften i festligt lag ville pladen helt sikkert komme til sin ret, hvorimod det er tvivlsomt, om begejstringen ville være den samme tirsdag eftermiddag. Ride Forth rykker dog generelt meget godt og burde appellere til en bred vifte af heavy metal-fans.

Jeg kan anbefale pladen til fans af powermetal, melodisk thrash og melodisk dødsmetal, for Exmortus kan bestemt deres kram, og bandet leverer en god gang hæderligt håndværk på Ride Forth. Der skulle dog noget mere retning og originalitet til, for at Exmortus skulle blive mit nye yndlingsband.

1. Speed of the Strike
  2. Relentless
  3. For the Horde