Ewigheim - 24/7

24/7

Genre:Industrial metal

Officiel vurdering: 4/10

Ewigheim ude med nyt album: en frustrerende blanding af intetsigende og genialt

Ewigheim er dannet af medlemmer fra andre tyske bands af samme genre, nemlig en form for mørk, gothic metal med mange elementer fra industrial metal. Blandt andet har vi at gøre med Allen B. Konstanz, der også er forsanger i The Vision Bleak, og Yantit, som vi kender fra Eisregen, et band der genremæssigt er utrolig meget lig Ewigheim. 24/7 er Ewigheims femte album, siden de blev dannet i ’99. Hidtil har deres tidligere udgivelser kun opnået middelmådige karakterer her på heavymetal.dk – og dette ændres desværre ikke denne gang.

24/7 består af de vildeste kontraster: både musikalsk og kvalitetsmæssigt

Der er desværre ikke meget nyt under den gotiske fuldmåne, hvad angår det nyeste udspil fra Ewigheim. Som på de forrige albums er der tale om meget, meget blød gothic metal – engang imellem endog så blødt, at jeg snarere ville skyde det til at være en form for blød rock med dystre keyboard-effekter og sjældne træk fra henholdsvis gothic- og industrial metal. 24/7 er et yderst velproduceret album, men derudover er det ikke synderligt imponerende på nogen områder. Derudover benyttes der keyboard i størstedelen af albummets 10 numre, og fungerer nogle enkelte steder rigtig fint, men er som regel blot alt for fremtrædende og tilføjer en overdreven teatralsk effekt, som absolut kun er til irritation.

Albummets første nummer, ”Tanz um dein Leben”, synes jeg egentlig er noget af det ringeste, der er at finde på 24/7, og dermed også et meget ærgerligt førstehåndsindtryk at få. Det er et stille, forholdsvist intetsigende nummer, der dog er ganske melodisk og catchy. Det er nogenlunde hvad der er at sige om størstedelen af albummet, og dermed begynder man som lytter også at kede sig en smule. Hvad forsanger Allen angår, har han en kraftfuld ren vokal, som i enkelte numre kommer til sin ret – heriblandt i nummeret ”24/7” – som er et af albummets mest cathcy numre. Hans vokal er behagelig at lytte til, men gør ikke noget for at løfte albummet som helhed.

Faktisk skulle jeg nå til albummets 7. nummer, ”Laibach – Heimweg”, før jeg brutalt blev revet ud af mit kroniske stadie af kedsomhed. Det er et, især på vokal-fronten, utroligt smukt nummer, der er fængende på en langt mere intens måde end albummets forrige numre. De sidste tre numre er ligeledes intet mindre end geniale. Blandingen af den meget blide form for gothic metal, som Ewigheim spiller, og en helvedes masse elementer fra industrial metal er en helt unik og meget effektfuld kombination, som jeg er kæmpe fan af. Især albummets sidste nummer, ”Neue Weltordnung – Morgenrot”, som næsten er et udelukkende elektronisk nummer, er utvivlsomt det bedste, der er at finde på 24/7. Det er med de industrielle elementer og march-rytmer så NDH-agtigt, at jeg ikke kan undlade at drage paralleller til bands som Eisbrecher, Megaherz og deslige.

6 numre med blid gothic metal, 3 der er værd at genhøre, og et enkelt med tanz metal!

Vi har at gøre med at album, der er forholdsvist monotont og lettere intetsigende, om end det indeholder et par helt igennem geniale numre, der skiller sig bemærkelsesværdigt ud fra de resterende. Igen må jeg se mig nødsaget til at fremhæve ”Morgenrot”-nummeret, der er noget af det mest catchy, jeg længe har hørt. Derudover er 24/7 et meget lyttervenligt album, som jeg tror vil falde i nogenlunde god jord hos dem, der allerede er fans af gothic metal – især hvis det gerne må være stille og roligt. Vi kan ikke komme udenom, at det er dygtige musikere, der står bag dette – det ved de, der er bekendt med Eisregen og The Vision Bleak også. Det er, størstedelen af tiden, simpelthen bare ikke særlig spændende.

1. Tanz um dein Leben
  2. Nicht mehr
  3. 24/7