Eradication - Dreams of Reality

Dreams of Reality

Genrer:Death metal, Deathcore

"Dreams of Reality" er det britiske band Eradications debutalbum (de har også en EP fra 2009 i deres katalog).

Selvom Eradication typisk beskrives som et metalcore/deathcore-band (og de har da også et mere metalcoreagtigt image), så synes jeg egentligt, at der først og fremmest bydes på ganske solid death-thrash (faktisk mere ovre i thrash-afdelingen end death-afdelingen, synes jeg) på "Dreams of Reality", der trækker på både traditionel thrash metal, mere moderne teknisk thrash metal og melodisk dødsmetal.

Musikken er primært uptempo og karakteriseret af thrash metal bobti-bobti trommer (samt enkelte blastbeats) og hurtige guitar-riffs, hvoraf mange er i den klassiske thrash metal still, og andre gør mere brug af indbyggede guitar-karmonier, som det kendes fra meget melodeath. Der er nogle tunge stykker, men jeg synes ikke rigtigt, de kan kategoriseret som de typiske såkaldte brutale deathcore breakdowns. De breakdowns, der er her, synes jeg stadig er meget thrashede. Eradication bruger primært to vokalteknikker: en dyb growlende vokal og så en mere skrigende vokal (der godt kan være irriterende til tider), og det er måske ligefrem det eneste deathcore, der er over denne udgivelse. Jo mere jeg lytter til den, jo mere tilbøjelig er jeg i hvert fald til at kategorisere den som thrash metal.

Jeg ved ikke, om "Dreams of Reality" er specielt nyskabende, men jeg synes, at Eradication gør det rigtigt godt, og der er rigeligt af variation over deres musik, selvom de bevæger sig indenfor et snævert område. Der er også god balance mellem agression og teknikalitet synes jeg (og så er guitaristerne tydeligtvis meget dygtige).

Hvis man er til teknisk thrash metal og ikke har noget imod lidt melodi,- bør man tjekke dette album ud.