Equilibrium - Waldschrein

Waldschrein

Genre:Folk metal
Spilletid:20.02
Antal numre:5

Lovende optakt til efterfølgeren af en succes

Equilibrium er et tysk band, der spiller det de selv kalder "Epic Viking Metal". De udgav deres to første albums, og havde derefter et meget brat medlemsskifte. Nu har vi passeret tredje album, og får her første smagsprøve på fjerde i form af Waldschrein. Og det lover godt.

Vi starter ud med titelnummeret "Waldschrein", som er et typisk Equibrilium nummer. Lyrikken er som sædvanlig på tysk, og de sædvanlige melodiske effekter, samt den hurtigt guitar er til stede. Nummeret har en speciel intro, og starter primært ud med folk-instrumenter. Nummeret minder meget om stilen på Rekreatur, og passer også perfekt til. Næste nummer, "Der Sturm" er et remake af et af deres gamle numre. Det er et, set i deres perspektiv, langsomt nummer. Det betyder dog ikke at kvaliteten forringes, for det er et super godt nummer. De melodiske effekter er på plads, vokalen er en fryd, og nummeret er catchy. Samtidig er der også en lille guitarsolo, som er i topklasse. Tredje nummer ligger mere i midten. Nummeret, som hedder "Zwergenhammer", er mere solidt, og med knap så tydelige melodiske elementer. Vokalen præsterer ikke særlig godt på dette nummer, da man nærmest ikke lægger mærke til den. Den flyder simpelthen sammen med resten af instrumenterne. Halvvejs gennem nummeret kommer der mere gas på, hvilket fungerer ganske fint. De melodiske elementer træder også mere frem her. Næste nummer er en gave til alle gamere. Det er et covernummer af titelnummeret fra "The Elder Scrolls V: Skyrim", med de melodiske elementer derfra. De får guitaren og de heavy trommer til at passe perfekt ind, og det fungerer næsten lige så godt som orginalen. Nummeret er dog ikke særlig langt. Sidste nummer er en instrumentaludgave af "Waldschrein". Den er ganske godt udført, men er halvt så lang som orginalen, og fokuserer kun på den melodiske del. Den virker ærlig talt som om at den bare er der for at fylde. Nummeret er godt, det er slet ikke det. Men når man får følelsen af at et nummer bare er der for at fylde burde det ikke have været med efter min mening.

EPen her passer perfekt som supplement til Rekreatur. Stilen er meget ens, hvilket ikke er til at klage over. Men man havde nok forventet lidt mere end en EP med fire numre og et stykke fyld efter tre år. Til gengæld lover det rigtig godt for hvad der nok bliver den svære toer. Jeg glæder mig i hvert fald til Equibriliums næste album!

Titelnummeret lover rigtig godt for det kommende album

1. Waldschrein
  2. Der Sturm