Eluveitie - The Early Years

The Early Years

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Folk metal, Melodisk Death Metal
Spilletid:73.37
Antal numre:17

Kender man til Folk Metal i dag, så kender man også til Schweisiske Eluveitie. De blev dannet i 2002, hvor de bestod af 10 medlemmer og startede som et studieprojekt. Efter et stykke tid blev det besluttet at gøre Eluveitie til et rigtigt band, og deres første ep Vên blev udgivet kort efter. Da de så signede med deres første label, blev Vên genudgivet, og i 2006 udkom deres debutalbum Spirit. I dag, 10 år efter de blev dannet, består de af otte personer, har en del ændringer i deres line-up og albums i bagagen. I anledning af ders 10-års jubilæum har de så udgivet en samling af Vên og Spirit, som de har kaldt The Early Years, og det har de gjort med success.

Albummet starter med en genoptaget version af Vên, som har et lidt specielt intronummer. Det ender over i "Uis Elveti", hvor der kommer mere gang i den, men stadig i et mid-tempo. Det hele foregår i Eluveities karakteristiske miks af folk og melodisk dødsmetal.

Efter Vên starter Spirit med et intronummer i bedste folk-metal stil. Derefter begynder nummeret "Uis Elveti", og det er et klassisk Eluveitie nummer, dog lidt tungt i det. Det har guitaren en del fortjeneste for. Den er langsom, simpel, og generelt alt hvad der skal til for at gøre et nummer tungt. Der er desuden ingen guitarsoloer. Trommerne er meget præcise, og utrolig velspillede. De spiller alt fra roligt til black metal trommer. Dog kommer der perioder hvor trommerne spiller nærmeste klynger af usammenhængende trommeslag, og man bliver forvirret. Det er ikke en hemmelighed at Eluveitie bruger mange forskellige instrumenter, og det et nærmest et must for et folk metal band. Dog er problemer på Spirit at bassen drukner i dem det meste af tiden. Den har dog sine øjeblikke, og brugen dem ganske fornuftigt.

The Early Years er et rigtig spændende kig ind i det tidligste Eluveitie, og har man deres nyeste album Helvetios, får man en god ide om hvor meget de har udviklet sig gennem årene. Som folk metal, eller Eluveitie, fan er The Early Years næsten et must. Det er også godt hvis man kun er på vej ind i folk metal.

Trackliste

Vên

1. Verja Urit An Bitus