Drone - Head-on Collision

Head-on Collision

Genre:Thrash metal
Spilletid:47:24

Navnet bedrager: Tyske Drone spiller ikke drone-metal, men derimod en munter omgang groovy thrash med fede melodiske hooklines. Stilen er generelt ikke langt væk fra Machinehead i deres tidlige "Burn My Eyes"-dage, men der er også elementer af Pantera og lignende svingende ting. Selv på et spøjst kantet, balladeagtigt nummer som "In the End" er underlaget temmelig tungt.

Produktionen er lige ud af landevejen på en måde, hvor man har en klar fornemmelse af, at det her materiale vil bandet sagtens kunne stille sig op og fyre af på en scene. Det har de vist også allerede gjort i rigt mål, eftersom Drone er vindere af den internationale "Metal Battle Contest". Musikerne spiller godt sammen, og forsanger og rytmeguitarist Mutz Hempel synger så forbløffende accentfrit, at det lover godt for udviklingen af engelskkompetencer i hvort sydlige naboland. Hans vokal er hverken stor eller særlig personlig, men hans intonation er generelt præcis, og han har en fed råhed, ikke kun når han en sjælden gang skriger.

Selv om musikken på albummet i dag forekommer mig ret letfattelig, oplevede jeg sært nok at skulle lytte nogle gange på "Head-on Collision", før det fængede. Dette kan dog skyldes, at jeg ikke hører særlig meget fra denne genre normalt (medmindre mere progressive tiltag som Nevermore, Biomechanical og Unearth tæller). Alt efter humør kan man godt finde numrene lidt for ens i lydbilledet, men jeg synes den musikalske variation, der trods alt er, opvejer det. Drone er et ganske charmerende bekendtskab, selv om "Head-on Collision" ikke er et uundværligt originalt værk.