Devin Townsend - Epicloud

Epicloud

Genrer:Prog metal, Prog rock
Antal numre:13

Brugervurdering: 7,5/10 baseret på 2 stemmer.

Den 40-årige canadier Devin Townsend kender vi også fra hans tidligere band Strapping Young Lad. Epicloud er hans femtende studiealbum med hans soloprojekt. På dette album akkompagneres han (igen) af den hollandske sangerinde Anneke van Giersbergen, der også bla. har lavet musik med Napalm Death, Moonspell og Within Temptation. Epicloud minder ikke meget om Devins tidligere udgivelser, men det interessante ved ham er netop, at alle hans udgivelser nærmest kontrasterer hinanden.

Epicloud virker utrolig simpelt, men så alligevel ikke. Hver sang er en lille perle i sig selv (dog lærer jeg ikke at kunne lide "Divine", uanset hvor mange gange jeg hører den), men meget forskellige fra hinanden. Devins og Annekes vokaler står i virkelig smuk kontrast til hinanden, ligesom bruget af kor i stort set de fleste sange fungerer virkelig godt. Genremæssigt spænder Epicloud ret vidt – generelt kan Devins musik bedst klassificeres som progressiv metal, men i løbet af albummet støder vi på alt fra melodic hard rock til episk gospel, og videre til ambient. Især "Hold On" rører mig utrolig meget, både pga. lyrikken, men ligeså meget fordi den egentlig bare lyder så helt igennem fantastisk.

"Save Our Now" og "Kingdom" er to andre sange på Epicloud som jeg synes er virkelig dejlige. "Kingdom" er et remake (originalen udkom i 2000), og jeg synes bestemt den er blevet utrolig vellykket. Devins vokal rangerer helt vildt, om end det ikke lige er på Epicloud man oplever det mest – men i hvert fald er "Kingdom" virkelig imponerende i forhold til Devins vokal. Selvom albummet generelt ikke er vildt dybt og atmosfærisk, men generelt bare nemt at lytte til, så synes jeg at lyrikken er virkelig rammende mange steder. Devin har evnen til at fortælle utrolig meget med ganske få ord – her må jeg igen nævne "Hold On".

Som en konkluderende bemærkning vil jeg helt klart anbefale Devin Townsends Epicloud. Det er et gennemført stykke arbejde med dygtige musikere bag det. Det er kort sagt progressiv metal med både ambient- og episke elementer, fantastiske vokaler og stor variation. Enough said – jeg er fan!

Her er Epicloud Listening Party’et, hvor Devin taler ind over albummet kort for udgivelsen. De fleste numre fra albummet er smidt på youtube, men dette er noget af det eneste fra Devin selv – men det gør nu ikke så meget, for fantastisk underholdning, det er han: