Demons & Wizards - Touched By The Crimson King

Touched By The Crimson King

Genre:Power metal
Spilletid:49:18

Efter den forfærdelige DVD udgivelse med Iced Earth (Gettysburg), har Jon Schaffer besindet sig, og sammen med sin go'e ven, igennem mange år, Hansi Kursch (Blind Guardian) lavet ikke mindre end et power metal mesterværk - endnu bedre end deres første sammenspil fra 2000. Vidunderligt at de kunne finde tid til deres Demons & Wizards projekt igen. Det skal lige nævnes for sjov skyld, at det jo er Jon der er dæmonen og Hansi der er troldmanden, det passer også godt til den opfattelse man har af dem; Jon er den lidt sindsyge guitar virtuos og Hansi er den flinke magiker med en stemme der fortryller en. Hele Demons & Wizards konceptet går ud på, at kombinere de to herres bands men blot gøre det hele mere kompleks og forenkle sangskrivningen, og der har de igen ramt lige i nåle øjet. Jon kører stadig sine stakkato riffs som vi kender og elsker fra hans hoved band, blot er tempoet knap så hurtigt, og fokus er lagt mere i akustiske flotte passager. Tjahh, og Hansi (jeg elsker det navn!!) kan jo ikke gøre noget forkert, han er og bliver jo en gud, eller Wizard, må vi heller sige. Det er svært at nævne nogle numre som skulle være bedre end andre, da alle numre er geniale. Om det er power attack så rider vi derud af i åbnings nummeret, med det geniale stille mellemspil, eller den fantastiske ballade, "Seize The Day", - endda deres cover version af Led Zeppelin's "Immigrant Song" er blæret, den er de sgu sluppet godt fra. Der er 10 sange på den alm. version, men der udkommer også en ltd. med fire ekstra numre. To af dem er bare edit versioner af de alm. numre fra pladen, men de to andre numre er så vidt jeg ved nye numre, så jeg vil anbefale at købe den den limiterede. Min slutkommentar er, at det bliver fandens svært at lave årets top 10 når året er omme, men én ting er sikkert, og det er, at Demons & Wizards er i blandt dem.