Cryptivore - Unseen Divinity

Unseen Divinity

Genrer:Death metal, Grindcore
Spilletid:19:57

Australsk deathgrind og vamle pladeselskaber

Enmandsprojektet Cryptivore har terroriseret den australske ødemark siden 2015. I november 2017 udmundede det i demoen Unseen Divinity. Denne demo kan nu kun erhverves digitalt, da førsteoplaget på 100 kassettebånd og 100 CD’er er udsolgt, hvilket må betyde, at det ikke er et band helt uden evner. 200 eksemplarer er ganske vist ikke meget, men fysisk pladesalg, genren og forsendelse fra et så afsidesliggende land taget i betragtning er det ganske imponerende. Nu knap to år senere er de to pladeselskaber Dawning Septic Productions og Vaginal Autopsy Records, hvilket muligvis er verdens bedste/værste navne til pladeselskaber, gået sammen om remixing, remastering og genudgivelse demoen.

Så skal der sateme saves brænde

Det kan lige så godt siges med det samme: Unseen Divinity er et typisk deathgrind-album med alt hvad det indebærer. Det er intensiteten fra grindcore og brutaliteten fra dødsmetal i et uskønt sammensurium. ”Raining Human Debris” åbner albummet ganske passende med en luftalarm for at varsle det kommende frontalangreb. Efter det bliver der braget derudad i et hæsblæsende tempo, hvor arme og ben flyver til alle sider, inden vi med et par lig i lasten og ti numre senere rammer endestation ”Raping the Earth” knap tyve minutter senere. Måske en anelse til den korte side, men det ville jo ikke være rigtig grind, hvis det var over en halv time.

Noget, der dog får de tyve minutters bøllebank med et køleskab til at virke behagelige, er guitarlyden: dødsmetallens svar på en Puch Maxi, den gode gamle Stockholmrundsav. Efterhånden er den ved at være godt brugt, men ved korrekt anvendelse er den en fryd at lytte til. En anvendelse Cryptivore har forstået ganske glimrende. Specielt når tempoet sænkes, og man kan fornemme, hvad der sker. ”Raining Human Debris” og ”Smoking the Vatican (Low and Slow)” viser fra start, både at Cryptivore er mere end bare fart og aggression, men også at de formår at komme hele vejen rundt om denne ikoniske guitarlyd og give skud ud til blandt andet Entombed og Dismember. Resten af pladen holder ikke helt niveauet, da det forfalder mest til mere standardiseret deathgrind. Pladen rundes dog af med tre nye numre, hvor det er tydeligt at høre, at Chris Anning har finpudset sin australske svensker-deathgrind. Vokalmæssigt gives der også et anerkendende nik til det tidlige Carcass. Dog er dette med omvendt fortegn, da det er den dybe Bill Steer-agtige vokal, der er den primære, og den lysere Jeff Walker-rallen, som er sekundær og kun leveres i kortere sektioner.

Men nu er det ikke noget vidunder at spille grind med svenskerdød. Trap Them gjorde det, og Rotten Sound gør det. Så ser man bort fra, at Cryptivore har en fed guitarlyd, er det reelt set bare deathgrind, som deathgrind skal spilles. Der er som sådan ikke noget, man som lytter vil spærre øjnene eller ørerne op over. Hvilket man godt kan savne lidt, specielt i denne genre, der virkelig har det med at køre i den samme rille. Prøv med noget teknisk død som Cattle Decapitation, sindssyg industrial som The Berzerker eller en papegøje ala Hatebeak - bare et eller andet, der bryder de gængse rammer.

Prøv noget nyt

Elsker man deathgrind, hvor dødselementet kommer fra Stockholm, vil man blive ovenud lykkelig for Unseen Divinity. Pladen er spækket med hyldester til den svenske skole, og hvordan denne kan grindes fuldstændig sønder og sammen. Dog bliver det aldrig mere end ”bare” god deathgrind. Der mangler noget til at bryde monotonien og til at få Cryptivore til at hæve sig over resten af feltet. Og nu man har remixet og -mastered pladen, kunne man så ikke have flyttet outroen til efter de tre sidste numre, så det rent faktisk fungerede som outro?

1. Raining Human Debris
  2. Smoking the Vatican (Low & Slow)
  3. Preaching Corruption