Clonecircle - Behind the Wire

Behind the Wire

Brugervurdering: 7,5/10 baseret på 2 stemmer.

Clonecircle, der består af 4 gutter fra Randers, er på banen med deres andet Album, "Behind The Wire". Stilen er helt deres egen - Tung, mekanisk, melodisk gotisk metal. Og på trods af den industrielle, hårdtslående lyd, oser "Behind The Wire" af melankoli og dybde. Et eksempel, er "Thunder And The Rain", hvor de har inviteret en skøn kvindevokal med indover, og det er super fedt at høre Martin Hellgren's vokal "falde på plads" i en melankolsk duet. Det kunne være godt at høre lidt mere i dén retning fremover! Dermed ikke sagt, at Hellgren's vokal ellers er håbløs, men indimellem er der noget "irriterende" over den, hvilket måske skyldes den lettere forvrængede lyd, der skulle ha' været skruet lidt mere på – Enten i den ene eller anden retning?! For "Thunder And…" vidner om, at der ikke bør være tvivl om Hellgren's evner, og på nummeret "Disconnected", lyder det iøvriget som om Dave Mustaine er på visit, så vokalen er ganske alsidig, men på nogle af numrene er der bare et eller andet, der driller! Og det irriterer mig at jeg ikke helt kan sætte en finger på, præcist hvad det er.

Musikalsk er det en fornøjelse at lytte til Clonecircle. De 4 musikere er super dygtige, og de formår, at fyre løs med industrielle lyde og effekter, uden at det bli'r for meget - Hovedingredienserne er stadig de tunge guitarer og gennemtrængende trommer, der lægger en solid bund for det " fyld", der gi'r den unikke lyd, som Clonecircle har. (Dog måtte "tandlæge-bore-lyden" på "Follow Me" hellere end gerne erstattes med en mere behagelig – og mindre traumatisk lyd, tak!) Bandet tager selv hånd om indspilning, mix, artwork og produktion, og dét man hører/ser, er 100 % Clonecircle - Så de 4 er langt mere end "kun" musikere. Men i modsætning til deres Debutalbum, "Superimposed" fra 2006, har "Behind The Wire" været i Jacob Hansen's hænder for at få en afsluttende finpudsning, der bestemt også har sat sit præg på dette album! Da "Behind The Wire" lydmæssigt er ret gennemført, glemmer man lidt, at dette først er deres andet album - Og man kan ikke undgå at ha' store forventninger til bandets fremtid!

Under stregen er "Behind The Wire" et ganske fedt album, der sætter sine spor på hukommelsen, og der er absolut et par "ørehængere", man ikke slipper af med igen. Deres unikke lyd er bestemt værd at tjekke ud, og jeg vil helt klart opfordre jer til at hoppe ind i Clonecircle's univers, og lytte til "Behind The Wire"!