Type:EP
Genrer:Death metal, Thrash metal
Antal numre:5

Brugervurdering: 5,5/10 baseret på 2 stemmer.

Første udspil fra københavnske Cabal byder på moderne metal, frisk fra fad.

NWOBM

Cabal blev dannet i 2014 og består af medlemmer fra bands såsom Scarred By Beauty, New Discolour og Embracing Sickness (af hvem to bands er anmeldt andetsteds på siden). De tilstræber at formidle en ildevarslende atmosfære både lyrisk og visuelt, gennem inspiration hentet fra den nye bølge af black metal der synes at vinde fremgang blandt flere og flere bands.

Chuggity dun dun chuggity dun dun!!!

Responsen på Cabal fra de danske metalhoveder er ganske god, allerede inden deres EP Purge har ramt gaden. Og det er forståeligt nok, for de er en samling ganske habile musikere der har godt greb om hvordan man spiller musik så det lyder godt. Den røde tråd igennem musikken er den evige kilde til begejstring hos undertegnede, drop F, og jeg skal love dig for det lægger en solid bund! Samtlige (gode) chugs i core kataloget bliver hevet frem og ganske effektivt smidt i nakken på os og forsanger Andreas lyder virkelig som om han hader os. Meget. Men jeg synes altså der mangler noget. Det er ikke hverken evner eller talent, men nærmere en følelse af de tager musikken og gør det til deres egen. De lyder desværre som så mange andre der bekender sig til den genre og jeg sidder og føler der mangler noget mere af den black metal inspiration de lover os. For det eneste black jeg hører er i ”Eternal Night” og jeg føler mig lidt snydt, for selvom jeg sagtens kan høre inspirationskilden Black Tongue lure i baggrunden, sukker jeg efter mere af den slags. Det er det sidste nummer på skiven og hvis de nu bare havde skåret resten efter samme skabelon, havde jeg overgivet mig betingelsesløst, for det nummer sidder absolut lige i både skabet og øjet.

Den gik lige op

Der er gået inflation i at spille deathcore med djent på, men Cabal har, evnerne til trods, formået at stykke en EP sammen der godt nok er en habil omgang nedtunet hærg, men desværre ikke får helt fat i undertegnede. Man må så håbe at deres visuelle side tilføjer den ekstra dimension jeg mangler for at give mere end 7.

1. Innocent Blood
  2. Purge
  3. Legion