Bleed From Within - Uprising

Uprising

Genre:Metalcore
Antal numre:13

Den britiske metalscenes måske største talent leverer et dejligt frisk pust.

Bleed from Within er et forholdsvist nyt metalcore band, som af flere er blevet udråbt som et af de største britiske håb indenfor metalscenen. Bandet er blandt andet af magasinet Metal Hammer blevet udråbt til en af den nye generation af metals største talenter.
Uprising er andet album fra bandet, og byder på tretten numre i den ekstreme ende af spektret.

Bleed from Within startede tilbage i 2006 i Glasgow, og har før Uprising to EP’er, og den stærkt anmelderroste Humanity og Empire på samvittigheden. Bandet har siden starten i 2006 opnået stor bevågenhed grundet et miks af metalcore og en tungere og teknisk lyd ala Lamb of God og Pantera, men det var først med Empire at bandet for alvor nåede den bredere metaloffentlighed, og derfra er det kun gået en vej. Udråbt som en af den britiske sceners største talenter, er det noget af et pres der ligger på det unge bands skuldre.

Albummet lægger ud med "III", et instrumentelt nummer som hen af vejen stiger i tempo, og eksploderer i en overgang til næste nummer "Colony". Et nummer som byder på en blanding af Pantera og Lamb of God riffs og tempo tilsat Suicide Silence breakdowns. Selvom metalcoregenren disse år modtager rigtig mange bidrag, og for mig på mange måder minder om tiden omkring tusindskiftet, hvor mange ens lignende new metal-bands kiggede frem, bringer Bleed from Within et frisk pust til scenen. Deres musik er dejlig afvekslende, og blandingen af det tungere Pantera og Lamb of God med metalcore-lyden fungerer rigtig godt.

Et nummer som "Leech" er rigtig fedt grundet netop den tunge og afventende lyd, og så den skrigende vokal. Derudover er de dødstekniske riffs og metalcore trommerne med variere et godt lydbillede, som gør, at Bleed from Within formår at nå den nærmest umulige mission det er at skille sig ud fra metalcore genren. Vokalen er langt hen af vejen af den klassiske metalcore slags fuld af skrig og vrede, men vokalen følger i høj grad det instrumentelle tempo, og pitcher op og ned afhængigt af dette. Der er god variation tempomæssigt og de nødvendige breakdowns er ikke så markante, som de er hos andre bands, hvilket er rigtig godt. I stedet for de almindelige metalcore breakdowns, benytter bandet sig af tunge tekniske Pantera riffs, og derved lægges der en ekstra dybde til bandets musik, og numrene bliver aldrig forudsigelige.

Alt i alt er Uprising et dejligt frisk pust til en scene, som på mig kan virke som værende udvandet. Bleed from Within viser hvor skabet skal stå, og formår langt hen af vejen at bruge det talent, de har fået givet.

1. III
  2. Colony
  3. It Lives In Me