I - Between Two Worlds

Between Two Worlds

/ VME · Udkom

Genrer:Black metal, Heavy Metal
Spilletid:41:53

Immortal frontmand Abbath melder sig her tilbage på metalscenen med en yderst imponerende skive, der uden tvivl vil tiltale bade gamle fans, såvel som folk der normalt ikke har meget tilovers for Black Metal. I har nemlig skabt et yderst episk og medrivende værk der ligger i en slags mellemzone blandt så forskellige bands som Motörhead, Bathory og Power Metal a'la Judas Priest anno "Painkiller" pladen. Især Bathory har uden tvivl været en meget stor inspiration ved sangskrivningen på "Between Two Worlds", man kan ligefrem føle stemningen fra "Hammerheart" og "Twilight of the Gods" gennemsyre sange som "Warriors", "Battalions" og den yderst atmosfæriske "Mountains". Desuden har man med "Cursed We Are" en fuldblods metalhymne der helt står i den traditionelle metals tegn, en sang der både tiltaler Black Metal og Heavy Metal fans ligeledes. Med sig på skiven har Abbath rekrutteret et mere end kompetent hold bestående af Icewind Dale (Enslaved), T. C. King (Gorgoroth) og hans to gamle Immortal kompagnoner Armagedda på trommer og Demonaz der her har stået for teksterne. Især Icewind Dale’s melodiske soloer er i topklasse med deres tydelige referencer til gamle mestre som Priest og Maiden. Helt ud af den mægtige Immortal skygge træder man dog ikke, da både Abbaths vokal og den kraftfulde produktion minder en del om mandens gamle jagtmarker. Især en plade "At the Heart of Winter" havde en del af de kvaliteter man finder her, med den undtagelse at der på intet tidspunkt på "Between Two Worlds" gøres brug af blastbeats eller lignende sortmetalliske stilmidler. I er et velkomment tiltag i en genre der for ofte render efter tidens trend, i stedet kreerer det en bro mellem det klassiske og nutiden uden at virke hverken retro eller moderne. Thumbs up Abbath!