Benedictum - Seasons Of Tragedy

Seasons Of Tragedy

Genrer:Heavy Metal, Hard rock
Spilletid:58:57

Årh hvad! Jeg kan se, at denne sides anmelder af Benedictums debut-album "Uncreation" var næsten lige så forbløffet som jeg var, da jeg hørte San Diego-bandets nye album, "Season of Tragedy": Forbløffet over forsanger Veronica Freemans fænomenale vokal, hvis stemme efter min mening har en power og dybde (udtryksmæssigt, ikke oktavmæssigt), der kan måle sig med de bedste af hendes mandlige kolleger i metalgenren som helhed. Ikke fordi, jeg synes, at kvindelige sangerinder generelt er dårlige, jeg synes bare ikke der er særlig meget variation at komme efter, når man kigger på kvidelige metalsangere – de fleste forsøger (sjældent med held) at efterligne Anneke van Giersbergen eller bare synge blidt og engleagtigt som kontrast til den hårde bund. Hos Benedictum understøtter Freemans på én gang flotte, rå og engagerede stemme perfekt den fedt producerede energiske melodiske metal med biker-rock-elementer. Hendes spændvidde er imponerende: Hun formår f.eks. at integrere growl på udvalgte passager, uden at det kommer til at lyde som en ligegyldig gimmick, og hun kan også sagtens gøre sin stemme sensuel og feminin, hvis det er det, hun vil.

Numre som "Bare Bones" og den intense powerballade "Steel Rain" peger i retning af kvalitetsrock fra 80’erne som f.eks. Toto eller måske Wingers album "Pull" fra starten af 90’erne. Albummets afsluttende titelnummer lufter med sin episke struktur ambitioner om at nærme sig progressiv powermetal. Men ellers er "Seasons of Tragedy" simpelthen hamrende medrivende festmetal fra start til slut. Albummet emmer af smittende spilleglæde, der hæver nogle reelt forholdsvist uoriginale musikalske koncepter op på et meget højt niveau. Eneste tvivlsomme øjeblik er Accept-covernummeret "Balls to the Walls", der ganske vist bliver leveret med entusiasme, men som for mig virker som en unødvendig joke, Benedictum kunne have gemt til en livekoncert.

Men er man på udkig efter en omgang fed rock/melodisk metal, der er lige glimrende som lytteoplevelse og som soundtrack til træningen, kan jeg kun anbefale, at man tjekker det her ud.