In Aevum Agere - The Shadow Tower

The Shadow Tower

Genrer:Doom metal, Power metal
Spilletid:54.02

Italienske In Aevum Agere er ude med deres debutalbum, en modig blanding af power og doom. Italienske In Aevum Agere spiller en blanding af power metal og doom, hvilket for mig er en blanding af cheesy klichéer, og virkelig dyb, stemningsfuldt musik. Et mix af den mest lalleglade og den mest dystre genre indenfor metal, simpelthen. Umiddelbart mente jeg ikke at dette ville fungere, men blev heldigvis positivt overrasket. The Shadow Tower er bandets debutalbum, og foruden det har de udgivet en EP sidste år, og en demo i 2007. Ført og fremmest har vi at gøre med musik på et teknisk højt niveau, og på dette punkt er det ikke til at høre, at The Shadow Tower blot er deres debutalbum. Genremæssigt er In Aevum Ageres musik klart mest doom-inspireret, dog savner jeg virkelig den karakteristiske, tunge doom-lyd, som her er blevet tilsidesat for det tempo, der er at finde i power metal. Jeg synes at denne genreblanding er ret genial, men alligevel virker den lidt ufuldendt. Bandets label, Pure Steel Records, omtaler dem som epic doom, hvilket nok er en ganske rammende beskrivelse. Forsangeren benytter sig af ren vokal, der dog heldigvis ikke er i nærheden af at være power-inspireret. Han kan sagtens synge, og hvor det i starten virker uvarieret, opdager man undervejs i albummet at han rangerer meget bredere, end man lige skulle tro. Især i "Silent", som er en af de bedre sange på albummet, varierer han meget fra det toneleje han benytter i det meste af albummet. "The Last Farewell" er mht. vokalen også et rigtig godt nummer. Et af de mere doom-inspirerede numre, der også har det dystre, tunge tempo, som jeg savner på albummet, er "Act of Faith". Det er virkelig stemningsfuldt, og koret i baggrunden bidrager også til dette. Generelt er In Aevum Agere meget sikre på, hvad de gør, og det er nemt at fornemme for lytteren. Deres episke doom med power-elementer er en ret modig blanding, men de formår at få det til at lyde ganske udmærket langt det meste af tiden. Dog tror jeg, at de trænger til at finde sig selv i dette power/doom-kaos de har skabt sig. Men som så ofte sagt, gør øvelse mester, og dette lille italienske band har potentiale til at lave noget virkelig godt musik – dem skal vi holde øje med. Trackliste: 01. Umbra Vitae 02. The Shadow Tower 03. Leave Me Alone (Sinite me Solum) 04. Iniquitous Judgement 05. The Last Farewell 06. Act of Faith 07. Domino 08. Silent 09. Il Poema Illusorio 10. Ire of Solitude 11. Son of Unknown