69 Chambers - Torque

Torque

Genre:Alternativ metal
Antal numre:14

69 Chambers er et schweizisk metalband, hvis centrale medlem er Nina Treml, der tager sig af sang, guitar og bas, mens bandets to andre medlemmer Diego Rapacchietti og Tommy T. Baron tager sig af henholdsvis trommer og guitar. Torque er opfølger til bandets debut War on the Inside fra 2007.

Skiven lægger stærkt ud med "Cause and Effect", som eksploderer ind i et aggressivt thrashy riff efter en stemningsskabende intro, og så går det ellers ned ad bakke derfra. Problemet ligger ikke så meget i selve musikken, som er en blanding af moderne metal og alternativ rock med enkelte pop-elementer nu og da. Der er flere ganske solide riffs spredt rundt omkring på skiven. Problemet er Nina Tremls vokal, der mildest talt mangler den styrke, der skal til for at kunne matche den metalliske musik. Hendes sang er ganske simpelt for svag, synes jeg, og mangler rock 'n' roll attitude. De eneste steder, hvor hendes sang faktisk ikke er så ringe endda er i de mere stille og melankolske stykker. Men ellers kan hun slet ikke trække vokalmelodierne, og jeg synes også, at hun lyder direkte skabet i numre som "Bring On the Flood", "Naughty Naughty Naughty" (der ellers er et fedt sludge/doom-nummer) og "Burn Some Gasoline", mens omkvædet i "Ring a Bell" går hen og bliver direkte belastende. Der dukker ganske vist nogle growls op nu og da, men disse virker påtagede, som om de bare er der, fordi det er den slags, man gør nu om dage. De fleste omkvæd bygger på nogle ganske fængende vokalmelodier, der kører over nogle grungy riffs, og det i sig selv er der ikke noget galt med, men de lever ikke op til deres potentiale på grund af den uinspirerede vokal.

Produktionen er egentligt okay og har en mørk og tung lyd med masser af bund, og trommerne er tydelige og stærke, men det hjælper ikke så meget på selve musikken, der, selvom der som sagt er masser af positive elementer, i det store hele fremstår en kende kedelig og ensformig. Her spiller Nina Tremls vokal igen en afgørende rolle, og en sangerinde med en kraftigere sangstemme ville have været at foretrække - og dette kunne være en Eliza Ryd, en Nina Osegueda, en Fofi Roussos, en Kim Sevoir eller en Doro Pesch - ja, der er mange at vælge imellem. Det kan godt være, at Nina Treml er 69 Chambers primus motor, men måske skulle hun bare holde sig til guitaren og bassen, som hun jo har mere end styr på, og hyre en anden sangerinde.

Er man til moderne metal med et poppet islæt og et touch af grunge og 90er-rock, så kan man da sagtens få noget ud af Torque, men er man på udkig efter et stærkt metalband med kvindelig vokal, så er der altså mange andre bands, der er mere anbefalelsesværdige.

Tracklist: 1. Cause and Effect 2. Bring on the Flood 3. Naughty, Naughty, Naughty 4. Anhedonia 5. Burn Some Gasoline 6. The Peep Hole 7. Ring a Bell 8. Closure 9. And Then There Was Silence 10. Temple Down 11. Your Fool 12. The Doom of Her Power 13. Grace 14. Elegy