Royal Metal Fest 2013

VoxHall, Aarhus C

-

Så blev det endnu engang tid til den årlige Royal Metal Fest. Festivallen, der startede tilbage i 2008, bliver arrangeret af den frivillige forening, "Metal Royale", med bosæde i Århus. Hvert år bliver den 2-dages event afholdt på spillestedet Voxhall, hvor artister, store som små, kommer og spiller op til fest. I år var festivallen endnu engang tilbage med et solidt line-up. I år havde festivallen endda udgivet, så der også var aktiviteter på spillestedet Atlas, lige overfor. Der var bl.a. "meet & greet" med bands som Vader, Dawn of Demise, Melechesh osv. Udover det var der også biergarten, ølsmagning, og metalmarket hvor man kunne købe musikgrej fra boder som Ancient Darkness Productions, Horror Records, 4sound mm.

Caro

Første band fredag var death/thrash bandet Caro, som kommer fra Frederikshavn. Jeg havde før ikke stiftet bekendtskab med dem, men jeg havde hørt positive ting om deres live shows, så det skulle nok blive interessant! Musikken var velspillet og lyden nogenlunde. Forsangeren var utrolig god til at få folk med, og det virkede i det hele taget til, at alle i bandet havde stor energi på scenen. Det kunne dog tage overhånd, og det kunne godt virke til at de havde samme afslutning til hver sang. Men alt i alt en udemærket koncert, hvor der godt kunne have manglet lidt hist og her.

7/10

Bone

Andet band fredag, var bandet Bone, som kommer fra Fredericia. Med en god blanding af old school black, death og thrash, og med medlemmer fra både Denial of God og Serpent Saints, skulle det nok blive godt! Og det blev det så sandelig også. Der var fart på fra start til slut, en virkelig fed energi fra alle medlemmer i bandet, og i det hele taget en fejlfri koncert. Lyden var også virkelig god. Det lød til at den bevidst ikke var for finpudset, og det fungerede rigtig godt. Der blev både spillet sange fra bandets demo og deres kommende fuldlængde. Ikke nok med det, sluttede de også koncerten af med et cover af Mayhem's "freezing moon", noget som publikum, inklusiv jeg selv, var meget tilfreds med! Virkelig fed koncert som jeg ser frem til at opleve igen snarest!

9/10

Hamferd

Efter en kort pause var det endnu engang tid til musik, denne gang med bandet Hamferd. Det færøske doom metal band, er et band der har stået højt på min spilleliste den seneste tid, og efter jeg desværre missede deres koncert på g festival, var det også på høje tid jeg fik set dem! Klædte i jakkesæt gik de på scenen, og det gav et rigtigt fedt touch til oplevelsen, og en melankolsk følelse af at være til begravelse. Bandet gik stille igang med at spille introen til nummeret "Vráin", hvorefter forsangeren kom frem, og med en blanding af veludførte growls og renvokal viste hvorfor. Alle i bandet virkede helt oplagte, levede sig ind i musikken, og spillede doom metal som det skal spilles! Igennem deres koncert blev der både spillet sange fra deres EP "Vilst er Sídsta fet", men også en forsmag på deres kommende fuldlængde, og de nye sange lød mindst ligeså fede som dem på EP'en. Efter endelig at have set Hamferd live, må jeg sige deres sejr til sidste års Wacken Metal Battle, var intet mindre end velfortjent, og jeg ser frem til endnu et gensyn på SPOT Festval i Århus næste måned!

9/10

Dawn of Demise

Så blev det tid til de danske dødsveteraner i Dawn of Demise. Dødsmetal bandet fra Silkeborg har eksisteret siden 2003, og har udgivet tre albums, seneste "Rejoice in Vengeance", sidste år. Og at bedømme ud fra det fremmødte publikum, stod bandet højt på listen fredag. Bandet spillede godt sammen og lyden var også helt i top, og mellem numrene fik de også underholdt publikum med deres humor. De spillede numre fra alle deres albums, og endda også deres demo, og det var rigtigt fedt at få det hele med, trods deres sange kan virke meget ens. I løbet af koncerten tog de også afsked, og skålte for, guitarist Thomas "Hotdogger" Egede. Koncerten manglede som sådan ikke noget, men hvis ikke man er stor Dawn of Demise fan, og bekendt med deres sange, kan det godt blive en meget langtrukken oplevelse. Det var Dawn of Demise som man kender dem, men så heller ikke mere.

7/10

Vader

De polske dødsmetallere i Vader, var sidste band fredag aften. Det var min første koncert med Vader, trods de har besøgt Danmark et par gange, endda to gange på denne tourne, og forsangeren havde da også lært at sige "mange tak." Jeg var ikke bekendt med Vaders diskografi, men det gjorde ikke noget, fordi de var meget gode til at variere så man ikke kedede sig under koncerten. De virkede meget veloplagte, og man kunne godt mærke de var langt mere erfarne end nogle af de tidligere bands fredag. Lyden var fed og stemningen helt i top. Desværre blev koncertoplevelsen ødelagt af et par amatører i mosh-pitten, men det har selvfølgelig ikke noget at gøre med Vader, og det vil ikke ramme deres karakter.

8/10

Eyeconoclast

Eyeconoclast er et death/thrash metal band fra Italien, som var med på tourneen med Cattle Decapitation, Decrepit Birth, Cryptopsy og The Last Shot of War. Det var ikke et band jeg havde hørt meget før koncerten, men jeg havde dog tjekket det ud og kunne godt høre der var nogle fede elementer, men dog aldrig noget jeg ville høre ellers. Eyeconoclast viste sig fra deres tekniske side, og hvis ikke musikken fanger på plade, gør den helt sikkert live! Bandets medlemmer viste at de, udover at spille fejlfrit, også havde meget overskud på scenen. Dét er noget mange unge bands mangler. Efter at have hørt Eyeconoclast på plade igen fanger det mig stadig ikke, men hvis de gæster Danmark igen, kan jeg sagtens tænkes at være der.

8/10

Decrepit Birth

Decrepit Birth, med den karakteriske hjemløse forsanger Bill Robinson, var næste band lørdag. Bandet spillede teknisk dødsmetal af den slags hvor det rent faktisk stadig lyder godt! Koncerten var rigtig fed, til trods for en lidt for lav leadguitarist og vokalist, og der blev spillet numre fra mange forskellige albums, og de sluttede endda af med et cover af en Death sang. Bill Robinsons optræden er særlig at nævne. Måden han viklede mikrofonkablet om sin arm, imens han fik folk med på sangene var utrolig fedt.

8/10

Cryptopsy

Cryptopsy er et af de bands, jeg altid har hørt navnet på, men aldrig taget mig tid til at tjekke ud. Dog ved jeg at bandet spiller dødsmetal, ligesom deres landsmænd Kataklysm. Bestående af en forsanger med en helt utrolig energi, og længere hår end fleste, går bandet igang. Det er dødsmetal af den gode slags kan jeg mærke, og et af de bands hvor ingen instrumenter skiller sig ud i lydbilledet, hvilket er en meget positiv ting! Fed koncert, hvor jeg dog synes at vokalen passede dårligt ind, men det er jo smag og behag.

8/10

Satyricon

Så blev det tid til lørdagens headliner, som også lukkede årets festival af. Der er tale om Satyricon, det norske black metal band. Mørket havde straks lagt sig over voxhall, og det gik meget professionelt for sig. De åbnede koncerten med sangen "Hvite Krists Død", som faldt i god smag hos undertegnede. Der blev spillet sange fra hele spektret af Satyricons karriere, og alle var spillet fejlfrit. På nogle af sangene valgte Satyr, deres forsanger, også at spille guitar til. Dog undrede jeg mig tit over om det virkelig var nødvendigt at have en keyboardspiller med.

9/10