In Flames

Store Vega, København V

Officiel vurdering: 10/10

København i flammer

Koncert med In Flames

Torsdag den 12. april 2012 skulle vise sig at blive en dag jeg sent glemmer. Jeg havde taget turen ind til Store Vega i København for at overvære en koncert med svenske In Flames og Deathdestruction. In Flames var på en sjælen skandinavisk tour og jeg havde forinden læst et par anmeldelser af deres koncerter i Stockholm og Göteborg. Dette havde ikke gjort mine forventninger mindre, men som indledning til min anmeldelse kan jeg kun sige at den aften var København In Flames.

Deathdestruction

Mit kendskab til dette band var lig nul da jeg ankom til Store Vega. Jeg havde læst mig frem til at bandet spillede en god gang Death Metal og det var alt hvad jeg vidste om bandet. De gik på som opvarmning kl.20.00 og fik 45 minutter til at varme den allerede godt fyldte sal op, og det var lige præcist hvad de gjorde. Med energi og masser af tempo fik bandet hurtig fat i publikum og allerede i andet nummer startede der diverse moss pitts op i de forreste rækker. Bandet holdt stilen igennem hele koncerten og jeg må sige at jeg var ganske imponeret af forsangeren som virkelig satte sig igennem. Det er i hvert fald ikke det sidste jeg har hørt til Deathdestruction. Især et nummer vil jeg fremhæve, det er "Crank It Up" som virkelig er et super fedt koncertnummer.

In Flames

In Flames

Så kom turen til et af de største metal navne i Skandinavien igennem de sidste 20 år. In Flames har efterhånden banket 10 udgivelser af sted og for de få som ikke kender In Flames så spiller de en form for melodisk dødsmetal også kendt som Göteborg-lyden. Jeg har selv haft æren af at se dem på en lidt større scene på Grasspop Metal Meeting i 2006, så jeg var meget spændt på hvordan en "intim" koncert ville blive? Jeg kan dog afsløre at In Flames er klart bedst på en mindre scene. Det svenske band gik på scenen lidt efter kl.21.00 til stor jubel for de fremmødte i den fuldstændigt udsolgte Store Vega sal. Bandet åbnede med nummeret "Embody the Invisible" og allerede fra start var hele salen i bevægelse. Der blev dannet små moss pitts rundt omkring og igennem hele koncerten opildnede forsangeren Anders Fridén folk til crowd surfing. Anders havde også overskud til flere gange at låne publikums mobiltelefoner for at tage billeder af de andre bandmedlemmer samt at fortælle menneskerne på balkonen at de ikke var for gamle til at stå op. In Flames havde valgt at spille nogle af deres store numre allerede fra starten af koncerten og man kunne godt få bange anelser for at koncerten langsomt ville fade ud, men her havde de blandet posen perfekt. Der var masser af gamle numre, godt blandet sammen med lidt af det nye. Faktisk var det dejligt befriende ikke at skulle stå og høre 10 sange fra den nyeste skive, ikke at den er dårlig, men det var tydeligt at In Flames ved at deres musik holder så der var ingen grund til at promovere det nye album mere end nødvendigt. Store Vega eksploderede da bandet valgte at spille nummeret "Only For The Weak", her opfordrede Anders Fridén hele salen til at hoppe i takt og aldrig har jeg set så meget gang i Vega som til dette nummer. Der var ikke et eneste sted i salen hvor folk stod stille. Virkelig fedt at både band og publikum var så oplagte den aften, alt gik op i en højere enhed. Lyden var god og sceneshow behøvede In Flames ikke noget af, for der var så meget energi på scenen at det automatisk smittede af på alle andre i salen. Til sidst vil jeg fremhæve bandets afslutning, jeg er ikke selv tilhænger af ekstra numre da jeg tit synes det hele tit bliver for meget piften, råb osv., In Flames valgte i stedet at takke det fremmødte publikum for deres støtte og som forsangeren Anders Fridén sagde "uden jer ville vi ikke eksistere". Efter dette spillede bandet et af deres største numre "My Sweet Shadow" og 1½ times fortrinlig koncert var forbi. Skulle jeg slutte min anmeldelse af med at give karakterer så ville den lande på 10/10.

Setliste:

1. Embody the Invisible
  2. Bulletride