We Are Among Storms spiller koncert i HeadQuarters, Aarhus C .
We Are Among Storms - The I in We

The I in We

Genre:post-hardcore

Hvem siger, post-hardcore ikke kan være smukt og dragende?

Dansk post-hardcore er lige blevet endnu bedre

Når snakken falder på dansk hardcore, vil de fleste nok komme i tanker om hedengangne The Psyke Project og den karismatiske frontmand Martin Nielskov som noget af det første. Hører man til blandt dem, der savner dem overordentlig meget, er der dog trøst at hente i form af trioen We Are Among Storms. Udover Nielskov selv består bandet nemlig af trommeslager Mathias Thevik Ernst og guitarist Lukas Frederiksen, som den dygtige frontskråler også spillede sammen med i Église.

We Are Among Storms spiller post-hardcore af den fineste slags. De udgav en EP i 2018, og nu er de endelig klar med deres første langspiller, der bærer titlen The I In We.

Kaos og kærlighed i smuk symbiose

Kender du det, når et album består af en rodet samling numre, der ikke rigtig hænger sammen, og som er glemt igen i det sekund, anlægget slukkes? Du ved, de der plader, hvor der er lagt vægt på produktion og musikalitet og knap så meget på det æstetiske? Sådan en plade er The I In We slet ikke. Gudskelov! Derimod er det en uhyre vedkommende plade, der med sin på én gang melankolske og kaotiske stemning fremkalder et væld af følelser og stof til eftertanke hos lytteren.

Som titlen også antyder, er mennesket i centrum. Hvad vil det sige at være menneske? Og hvad kan mennesket udrette på egen hånd kontra sammen med andre? I den fantastisk velafbalancerede blanding af brutal hardcore med elementer af sludge og afdæmpede melodiske passager kommer vi vidt omkring. Som ustoppelige kræfter, der kæmper mod urokkelige mure, er vi vidner til desperation, kaos og magtesløshed, der udfordres af kærlighed, empati og samhørighed, alt imens den enkeltes behov for anerkendelse spyttes alt andet end nænsomt i hovedet på lytteren. Efter endt gennemlytning er man blæst bagover; ikke bare bogstaveligt grundet de slagkraftige og velplacerede tonale nyrestød, men sandelig også på grund af de følelsesmæssige indtryk, man efterlades med. Sjældent har jeg oplevet en så dragende og fængende helhedsoplevelse fra et album, der blot består af otte numre på 29 minutter.

Solid debut

Skal jeg slet ikke nævne, hvilke numre man bør høre fra pladen? Nej, det vil jeg faktisk ikke. The I In We skal opleves i sin helhed, og man får på ingen måde det optimale ud af den, hvis den høres delvist eller i brudstykker. Dette er ikke et album, hvor man primært skal nørde over kvaliteten af produktionen, trommernes placering i lydbilledet eller Martin Nielskovs forrygende vokal, selvom alle tre eksempler sidder lige i skabet. Nej, dette er et kunstværk, hvor det er udtrykket, stemningen og helhedsoplevelsen, der ikke bare skal lyttes til, men ganske enkelt opleves. Det er virkelig stærkt gået af en debut. Hvis bandet formår at bygge endnu mere oveni dette utroligt solide udgangspunkt, går de rigtig store ting i møde.

1. BØLGER
  2. THE WIND BENEATH
  3. CLOUDS AND COMPASS