Dead Witch - Forest of Bodies

Forest of Bodies

Type:EP
Genrer:Stoner metal, Sludge metal
Antal numre:5

Ting tager tid, nogle gange lang tid

Odenseanske Dead Witch var for et års tid siden klar med deres anden EP, Forest of Bodies. Derfor kommer denne anmeldelse lidt på bagkant. Dead Witch spiller, ifølge dem selv, nordisk hardcore. Det bliver dog ikke uddybet nærmere, hvad dette nordiske islæt indebærer – andet end at de trækker på inspiration fra blandt andet stoner-, doom- og post-metal. Men har man hørt bandets debut-EP, Dead Witch, ved man, det bliver tungt, groovy og aggressivt.

Kommunikation er vigtig

”Bringer of Death” åbner EP’en lige på og hårdt med hardcorepræget brøl og et ganske lækkert og tungt doom/groove-riff. En ganske simpel måde at åbne en EP på, men samtidig giver det et godt billede af bandets overordnede lydbillede: Vokalen er solidt plantet i hardcore, og instrumenterne holder den tunge groovy linje. Et par gange undervejs sættes tempoet ned i, hvad der minder om et stoner-konverteret breakdown. Nummeret bliver ikke tungere, men afbrækket gør, at hovedriffet bliver noget mere effektivt ved sin tilbagekomst. ”The Hour is Upon You” går op i tempo, men ellers er det samme opskrift, der bruges:

1 spsk. groovy riff (haves doom ikke, er stoner fint)

1 tsk. breakdown

Bland alle ingredienser i en skål, og tilsæt herefter endnu en spsk. groovy riff, og krydr til slut med rigelige mængder god, solid hardcorevokal.

Det er i sin enkelthed uhyre simpelt, men det er netop simpliciteten, der fungerer på Forest of Bodies: Riffs, melodier, overgange, alt er holdt forholdsvist simpelt, og fokus har været på, at det skulle lyde fedt.

For det meste lyder enkeltdelene også fede; problemet opstår desværre, når det hele skal sættes sammen. På et mere sludgy nummer som ”Woman With a Soul From Hell” fungerer det udmærket, men når vi befinder os i et mere stoner- og doom-præget territorie, sker der lidt et skred i sammenhængen. Vokalen prøver konstant at banke noget aggression ind i lytterens øregange, men når riffet bare groover derudad, som om intet var hændt, virker det meget malplaceret, og man undrer sig over, om bandet ikke har snakket sammen om retningen på cirka halvdelen af EP’en.

Dead Witch har næsten fundet deres hylde i det danske metallandskab, og det endda med kun to EP’er i bagagen. Dog skal de lige finde ud af, om de vil tone de vokale aggressioner en anelse ned, eller om instrumenterne skal have nogle flere tæsk.

1. Bringer of Death
  2. The Hour is Upon You
  3. Truth Lives In Death