Victims of Creation - Symmetry Of Our Plagued Existence

Symmetry Of Our Plagued Existence

Genre:Doom metal
Antal numre:5

Atmosfærisk doom metal fra undergrunden

Victims of creation er et maltesisk doom metal band, der blander elementerne af den klassiske doom metal og dens lave tempo sammen med en ond og dunkel atmosfære i stil med eksempelvis My Dying Bride. Deres seneste ep Symmetry of our plagued existence er deres første officielle udgivelse på trods af, at bandet har været aktivt siden 1992. Albummet starter trinvist ud med synthesizers efterfulgt af guitar og stille trommer, der langsomt introducerer det første nummer "Chapter XXIII" i de første 2½ minutters tid, inden den brutale growl kommer på, hvorefter opbygningen af første nummer langsomt danner sin egen atmosfære og trinvise opbygning, og senere i nummeret hører vi også, hvordan bandets forsanger også har en god old-school clean vokal til sangens omkvæd, der både giver musikken mere variation og samtidig passer ideelt sammen med sangens kontekst. "Chapter XXIII" varer i alt 12:47 minutter, og selvom Symmetry of our plagued existence kun består af 5 numre i alt, så når længden på albummet i alt op på over en times varighed.

På de efterfølgende sange på albummet er der den samme atmosfæriske lyd med forskellige opbygninger og endnu flere gode tunge riffs, som alle har deres unikke materile at byde ind med, og der kommer stort set ikke et eneste tidspunkt, hvor Symmetry of our plagued existence bliver ensartet eller kedeligt at lytte til. Det eneste sted, hvor det knækker lidt for mig er ved starten af sangen "The glorious deceit", hvor vokalen bliver lidt for "clean" på de helt høje toner, men det er smådetaljer der ikke spiller en dominerende rolle. Symmetry of our plagued existence er en yderst vellykket cd, som jeg næppe vil mene man bliver træt af, og jeg vil selv håbe at Victims of creation kan fortsætte den samme lyd i fremtiden og fortsat videreudvikle den, da de besidder et stort potentiale indenfor doom metal genren med en stil, som vi mangler mere af i undergrunden.

1. Chapter XXIII
  2. Tree of Iniquity
  3. The Art of Despair