Upon A Burning Body - Straight from the Barrio

Straight from the Barrio

Genrer:Deathcore, Hard rock

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Deathcore-bandet i jakkesæt

Scenen er klargjort. Det obligatoriske banner med navnet, Upon A Burning Body, pryder baggrunden, og to oksekranier hænger i bedste DAD-stil i hver sin side af scenekanten. Ind til de ventende instrumenter træder fem unge mænd i jakkesæt, og man overvejer et par sekunder, om man har fejllæst billetten til en klassisk koncert. Pludselig bryder bandet så ud i kranierystende deathcore-chugs, og circlepits presser publikum ud mod kanten. Deathcore-verdens kosmos er genetableret. Nu smider Upon A Burning Body dog deres fine tøj og trækker i lange T-shirts og guldkæder på det nye udspil, Straight From The Barrio.

Sombrero og street credit

Den klassiske deathcore bliver på Straight From The Barrio krydret med et latinamerikansk præg. Bandet har her fundet deres egen, helt unikke indgangsvinkel til en genre, der let kan blive for ensformig. Med spansk guitar, latino-engelske slang-tekster og eksotiske rytmeinstrumenter forfører bandet lytteren og skaber en perfekt kontrast til de som altid bundsolide breakdownrytmer. På numrene ”’Til The Break Of Dawn” og ”Already Broken” kommer kontrasten tydeligst til udtryk, da de latinokulturelle instrumenter her får hele hookstykker for sig selv. Spansk slang er der også nok af, og fremmedsproget skader ikke attituden. Dette kan forsanger Danny Leal tage rosen for. Hans skift mellem spansk og engelsk virker fuldstændigt flydende. Tilsat alle slangudtrykkene bliver stemningen som taget ud af en gangsterfilm.

Der er dog en bivirkning af Upon A Burning Bodys stilskift. Bandet lider på nogle af numrene af ’Atilla-effekten’ – at attituden er så meget i fokus, at substansen forsvinder, og det bare bliver floskler og partymusik. Teksten på f.eks. ”B.M.F.” skal man således ikke spilde sin tid på at analysere for en mening. Til gengæld får man et lækkert overgangsstykke mellem sangens vers og omkvæd med en stemningssættende leadguitar. Med den overbevisende stil på resten af albummet kan man godt tilgive de steder, hvor der går lidt for meget ’bad boy ’till the day I die’ (B.M.F.) i den.

Straight From The Barrio

Derfor scorer Upon A Burning Body højt, når der skal skalperes kranier. Straight From The Barrio får 8 hoveder med på vejen til en plade, der både er nyskabende og stilren og samtidigt kan levere de kranieknusende, kompromisløse deathcore-breakdownrytmer, som bandet har scoret sin hidtidige succes på.

1. ‘Til the Break of Dawn
  2. Already Broken
  3. You Don’t Own Me