Tragodia - Mythmaker

Mythmaker

Genrer:Power metal, Prog metal

Italiensk vellyd

Tragodia er fra Italien, og bandet blev dannet i 1996. I 2007 udgav bandet deres første full-length, The Promethean Legacy. Mythmaker er bandets tredje udgivelse. Men bandet er indtil nu ukendt for mig.

Jeg vil beskrive stilen som Power Metal med klare progressive elementer. Nogle steder har jeg set stilen beskrevet som Gothic Metal. Det har jeg nok lidt vanskeligt ved at se som helt dækkende, om end det måske nok er at drive det for vidt at kalde den label misvisende.

Mythmaker starter med “A Cry Among the Stars"; et meget melodisk nummer, der starter med langsom guitar, så kommer trommer og guitar og bygger op mod et godt kraftfuldt mid-tempo nummer. Så kommer et meget melodisk guitar lead og en ’vellydende’ vokal. Vokalen forekommer pakket ind i teknik, men det lyder godt, og der er en god stemme. Nummerets styrke er det melodiske, men også i variationen, der fastholder fokus på nummeret, skal fremhæves.

Næste nummer holder ikke niveauet, men på "A Temple In Time" er vi tilbage på sporet. Et episk nummer, igen smykket med vellydende guitar. Samme episke tilsnit genfindes i Mythmakers måske bedste "The Stone and the Idol".

Men før vi når dertil, har vi været ovre bl.a. "Wisdom In the Meadows of Sorrow", som har et mere ’heavy’ tilsnit, og hvor vokalstilen i hvert fald i starten bliver lidt anderledes. Der er bestemt ikke noget galt i nummeret, men jeg har nok lidt svært ved at føle, at numret hænger naturligt sammen med de foregående. Dette ’problem’ bliver lidt gennemgående for resten af Mythmaker, hvor en række numre synes at ’stikke lidt ud’. F.eks. det i øvrigt også glimrende "Mythmaker".

Således står Mythmaker som et udgivelse fyldt med melodisk vellydende progressiv Power metal. Det er godt skrevet musik med masser af variation – på enkelte numre måske lige lidt for meget for min smag. Men som album synes jeg ikke, at Mythmaker er helt homogen. Lyden er gennemgående, og det høres, at der er tale om musik fra den samme plade, alligevel er der i mine øre så meget variation, at det ikke fremstå som en fremadskridende oplevelse at høre Mythmaker. Men det kan og skal ikke ændre på, at de enkelte numre generelt er stærke.

"A Temple In Time":

1. A Cry Among the Stars
  2. The Oracle and the Muse