Preliminary Mass

Type:Demo
Genre:Death metal
Antal numre:3

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Definitionen af super kan gradbøjes

Supergrupper er lidt en svær størrelse. På papiret burde det være det bedste siden skiveskåret brød, men ofte halter det lidt. Bloodbaths seneste ”bad” kunne kun fylde en håndvask, Liquid Tension Experiments LTE3 var der ikke meget spænding over, og er man til noget så kedeligt som fodbold, kan man kigge på Tyskland og Sveriges placeringer ved det seneste EM. Men af og til går det også godt. Killer be Killed har formået at holde formen hele to gange i streg, og Cavalera Conspiracy er heller ikke at kimse ad. Men det har ikke afholdt medlemmer fra Baest, Dawn of Demise, Horned Almighty og The Arcane Order fra at starte Temple of Scorn. De blev godt nok dannet tilbage i ’18, men har nu smidt debut ep’en Preliminary Mass.

Metal der matcher morgenkaffen

I modsætning til mange andre bands, der er inspirerede af menneskets natur, sindets kaos, vindens farver og andet uhåndgribeligt skrammel, så er Temple of Scorn meget ligefremme i deres inspirationer. De lover dødsmetal inspireret af Morbid Angel, Incantation, Krypts og Grave Miasma, og det er lige præcis det, du får – en dyster og ondsindet omgang buldrende dødsmetal.

Selvom Temple of Scorn ikke overrasker med deres musikalske retning eller generelle lydbillede, så lyder det dog til, at bandet har en central bestemt grundpille. Er noget værd at gøre, er det værd at gøre ordentligt. For det er lige præcis, hvad Preliminary Mass er – gjort ordentligt. Alt fra det foruroligende guitarriff, der åbner ”Icons of Demonic Virtues”, til de bestemte dundrende rytmer, der lukker ”Portals of Dystopia” er gjort med overbevisning og et ønske om, at lytteren skal få et indblik i, hvad der gemmer sig i intethedens mørke dybder. Måden hvorpå ”Burden of Decline” så ubesværet sammensætter det bedste fra Krypts med ditto fra Morbid Angels Formulas... og Gateways… plader får mig til at spekulere i, hvorvidt Århus er R’lyeh i forklædning. Der skal være indgået en pagt med en kosmisk gud for at skrive et sådant nummer. Måske endda to pagter, nu Temple of Scorn på et sølle kvarter formår at rykke lytteren fra trygheden af sit hjem til mørke drypstenshuler, hvor mystiske kutteklædte figurer messende tilbeder Yog-Sothoth.

Her i Detektoren er det som regel ret unge og uprøvede bands, vi beskæftiger os med. Hvilket betyder, at der ofte er et par ting eller to, det pågældende band lige skal have styr på, inden musikken for alvor kommer til at fungere. Men når et band som Temple of Scorn tilsammen har mere erfaring end de fleste levebrødspolitikere og leverer en ep, der er det stik modsatte af udtrykket ”for mange kokke fordærver maden”, så har jeg ikke rigtig noget at klage over. Det skulle da lige være, at Preliminary Mass kun varer et kvarter, og det på ingen måde er nok til at stille sulten efter mørk og dyster dødsmetal.

Udgiv fuldlængden nu, tak!

Havde man bekymringer om, hvorvidt Temple of Scorn ville blive endnu en supergruppe, hvor det udgivne materiale på ingen måder matcher summen af bandets evner, så kan man roligt ånde lettet op. Preliminary Mass er en helt igennem fantastisk mørk, dyster og ondsindet krabat. Fra start til slut giver den dine ører et lækkert sort og gruopvækkende kram, du på ingen måde ville være foruden, og når skiven endelig slipper sit tag, så skriger din øregang på en tur mere.

1. Icons Of Demonic Virtues
  2. Burden Of Decline
  3. Portals To Dystopia