Tantara - Based On Evil

Based On Evil

Genrer:Thrash metal, Speed metal

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 6/10 baseret på 1 stemme.

Tantara har virkelig kreeret en flot plade: thrashmetal med en snært af sene 80'er vokaler, samt guitarsoloer der helt klart er værd at skrive hjem om.

Kort sagt er nummeret "Based On Evil", der ejer samme navn som albummet, et nummer der indeholder alle Tantara's elementer. Efter at have hørt denne sang, ved man at stilen allerede er lagt. Men efter det første vidunder af en sang kommer vi til noget mere stille og roligt, nemlig "Mass Murder". Nu er der faldet ro over trommerne, og der bliver spillet flere rå akkorder end soloer på guitarerne. Et nyt storartet nummer er introduceret! Men det varer dog ikke længere en tre minutters tid, før trommerne igen hamrer derudaf, og guitaristerne avancerer deres spil. I sangen "Negligible Souls" skal der især læges mærke til den fænomenale guitarsolo. Her giver lead guitaristen, Per, den i hvert fald gas, og det kan mærkes!

Man kan også nemt komme til at få hold i nakken efter at have hørt "The Debate" et par gange, da trommerne er så indbydende, at man bare ikke kan lade være med at headbange. Det samme gør sig gældende for det efterfølgende nummer "Human Mutation". Den melodiske guitar og den specielle trommerytme giver sangen netop de sidste aspekter, som den behøver. "Prejustice Of Violence" er endnu et nummer der i begyndelsen narer én til at tro, at der nu er præsenteret en mildere metal sang. Men ak, hurtige trommer og vilde guitar riffs skal der til, før thrashmetal genren er "genopfundet"... Alligevel toner sangen ud med en meget lang og afslappende guitarsolo, der selvfølgelig lige sætter prikken over i'et.

Tilslut sidder man som anmelder og tænker at ingen af de andre sange kunne have fuldført albummets afslutning. "The Killing of Mother Earth" er et mesterværk - ikke mindst pga. den provokerende titel. For selvom dette nordiske thrash-band ikke ligefrem minder om legenderne fra Iron Maiden, vil jeg alligevel indrømme, at de har enormt talent, der måske (hvem ved?) vil kunne få dem lige så langt... Based on Evil er et album du bare må eje, uanset om du dagligt lytter til thrashmetal eller ej!

1. Based On Evil (5:58)
  2. Mass Murder (7:41)
  3. Negligible Souls (6:09)