Summon King Sykes - Past Human Minds

Past Human Minds

Genrer:Prog rock, Stoner Rock
Antal numre:5

Brugervurdering: 3/10 baseret på 1 stemme.

Må man opdigte nye sagnhelte?

Vi er alle vokset op med fortællingen om, at når fjenden kommer til landet, så vil Holger Danske vågne op til dåd og smide pågældende fjender ud på røv og albuer. Når en tysk besættelse dog ikke var nok til at stå ud af fjerene, hvad er så? Muligvis intet, da Holger Danske er en opdigtet person og slet ikke søn af Kong Godfred den Gavmilde. Ligeledes opdigtet er Kong Arthur, Ragnar Lodbrog, Robin Hood og den græske forfatter Homer. At opdigte helte og konger virker dog til at høre fortiden til. Men hvorfor? Det spørgsmål har fire københavnere stillet sig selv, opdigtet Kong Sykes, og dannet bandet Summon King Sykes. I starten af juni var bandet klar med debut ep'en Past Human Minds, som er alt andet end sagn og legender.

En afslappet gang brøkregning

Selvom en opdigtet konge smager af power og folk metal, så har Summon King Sykes valgt at kaste sig over fuzz-baseret prog rock. En beskrivelse der dækker over et lydbillede bestående af lige dele Black Sabbaths "Planet Caravan", Elder og moderne prog a la Arquebus.

Specielt åbneren "Ask a Goner" er så tæt på at være Arquebus, der har fyret op for fuzzen, inhaleret et par Jamaica-søm eller fem og jammet sig selv så langt ud, at de har indtaget nye personaer i form af Summon King Sykes. Med vokalens lidt grinende præg, så iklæder de sig både skovmandsskjorten, klogebrillen og stikker dig formlen for et fedt stonergroove. Som bekendt, så kan hyppige deltagere ved er Christiania-kagebord dog ofte blive lidt laissez faire-agtige, men Summon King Sykes spiller utroligt tight. Hvor "Quest For Pelts" langsomt udvider dit sind og sender dig ud mod fjerne astrallegemer, så er det tydeligt at høre, at bandet har regnet din præcise kurs og hastighed ud, og der er ingen risiko for, at dit fartøj havarerer. Skulle jeg en dag finde på at udforske himmel eller hav, så vil jeg gerne have Summon King Sykes som konstruktører og navigatører.

Og dog. For på "Hypnotized" og "Seism" går der lige lovlig meget afslappet "Planet Caravan" i den. Det lyder ganske tilforladeligt, men den kontrol og faste hånd, som proggen giver, virker tilsidesat og i stedet er fokus på så simple grooves, at jeg er bange for, at der blev uddelt lidt for meget drømmehalm på 'Ask a Goner". Især "Hypnotized " lider under den manglende prog. Vi skal over halvvejs i nummeret, før der sker noget, og lyder som en meget hastigt sammenklasket opbygning til "Ambush" – som så smider det hele på gulvet og starter groovet fra "Hypnotized" fra nul. Jeg siger ikke, at man altid skal tage den nemmeste udvej, men når man nu har en acceptabel opbygning, så er det da lige til højrebenet at bruge den.

Progggens og fuzzens evige balancegang

Det er indiskutabelt, at Summon King Sykes har fat i noget yderst interessant, når de nørder proggen samtidig med, at de fyrer nok op for fuzzen til, at stoner- og psychscenen spærrer øjnene op. Groovy nørderier er generelt en musikalsk niche, der bør udforskes mere. Dog skal bandet være opmærksomme på ikke at lade det fuzz-baserede groove få overtaget, men konstant holde det i skak af en progget jernnæve.

1. Ask The Goner
  2. Quest for Pelts
  3. Hypnotize