Speed Limit - Unchained / Prophecy

Unchained / Prophecy

Genrer:Heavy Metal, Rock
Spilletid:63.44
Antal numre:15

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Speed Limit er et legendarisk, men måske også obskurt, heavy metal band, der raserede den østriske rockscene i 80erne (ikke at forveksle med NWoBHM-bandet af samme navn). Bandet blev opløst i 1994, men fandt sammen igen i 2008 og er igen plade- og koncertaktuelle.

I forbindelse med 25 års jubilæum har man valgt af genudgive deres to første udgivelser - albummet "Unchained" (1986) og EPen "Prophecy" (1988) - i en samlet pakke her i 2011. Som man måske kan gætte står den på god gammeldags heavy metal, som vor fader lavede den (og dette kan næsten forstås bogstaveligt). Således kan du forvente klassiske metalriffs, galloperende guitarer, guitarhamonier, old school trommespil, masser af melodi og hæsblæsende rockede guitarsoloer.

Med andre ord: klassisk heavy metal fra en svunden tid, som er større end livet selv og, ja, stadig mega fedt!

Sammenlignet med vor tiders brutale metal, kan numrene på denne udgivelse måske godt virke tamme, men det var altså sådan metal lød i 80erne, og, mand, hvor er det fedt at høre den slags igen. Lyden på "Unchained"-delen er lidt rå og upoleret og har helt autentisk garagerockproduktion som passer den rå rockmusik perfekt, og vokalen er sunget med en tyk tysk accent (hvor meget mere metal kan det blive?!?!?!). Prophecy-delen er lidt mere poleret og har den typiske 80er stadion-venlige lyd med masser- af rumklang og store fede trommer og en tyk guitarlyd, mens vokalen her er mere finpudset. "Prophecy"-delen lyder mere henad Judas Priest's "Turbo" og "Ram It Down" blandet med power metal tendenser á la Running Wild.

Nogle vil måske finde denne udgivelse tam. Andre vil finde den uddateret og gammeldag. Jeg finder den absolut gennemført fed! Jeg synes, at der er tale om vaskeægte klassisk metal af den fede slags, og så dokumenterer denne udgivelse også metallen som den lød i midt- og slut-80erne.

Kan anbefales til alle fans af god gammeldags metalmusik.