Soulspell - Hollow's Gathering

Hollow's Gathering

Genrer:Power metal, Melodisk Metal

Veludført klichefyldt, super fed metal-opera

Hvis du tror opera kun er tykke damer, der syner utroligt højt, så kan du godt tro om igen. Soulspell er nemlig en metalopera, endda en power metalopera. Projektet er startet af den brasilianske trommeslager Heleno Vale. Det fungerer således, at han har mange sangere inde over, som spiller forskellige karakterer i en historie, han selv har lavet, og som kan læses på projektets hjemmeside. Der var hurtigt meget opmærksomhed omkring projektet, og de fik hjælp fra en række kendte navne, og det resulterede i den første del, The Legacy Of Honor i 2008. Nu er tredje del, Hollows Garthering her så, og det er en positiv oplevelse.

Første nummer starter stille og med en smuk kvindelig stemme, men bryder så ud i en kombineret guitar og klaver solo (som vi kender det fra Rhapsody Of Fire). Derefter bliver det lidt kliche-agtigt med trommer og guitar som set mange gange før. Det fader dog ud, og det bliver mere melodisk og med klaver. Der kommer også noget orkester indover, og virker egentlig ganske godt. Det understøtter musikken, og giver det kant. Farten tager af på næste nummer, men det er det eneste, der sker. Her går den også helt ned i tempo, og bliver næsten atmosfærisk. Sådan foregår det gennem hele albummet. Veludført, men klichefyldt power metal, med et opera-element, som er skivens største styrke. Samtidig er historiefortællingen helt fantastisk og medrivende, så man sidder og falder helt hen, nærmest i ens eget univers. Det eneste andet band, der har formået det, er Rhapsody Of Fire, og det er en stor bedrift at kunne sammenlignes med dem. Det skal de have meget ros for.

Hollows Garthering indeholder nogle af de værste stereotyper inden for power metal genren, men alligevel er det satans veludført. Det har kant, variation, og et glimt i øjet. Samtidig gør operadelen skiven rigtig god og nærmest unik på trods af de stereotyper, den indeholder. Historiedelen er ligeledes fortalt super fedt og formår virkelig at rive en med. Den del tror jeg dog, man får mest ud af, hvis man læser historien på hjemmesiden.

Trackliste 1. Hollows Gathering 2. A Rescue Into The Storm 3. To Crawl Or To Fly 4. Anymore 5. Adrians Call 6. Change The Tide 7. From Hell 8. The Keepers Game 9. The Dead Tree 10. Whispers Inside You

To Cwarl Or To Fly er et af albummets mere rolige sange.