Soulfly - Savages

Savages

Genrer:Thrash metal, Death metal
Spilletid:58.10

Brugervurdering: 6,5/10 baseret på 2 stemmer.

Den Brasilianske Vildmand

Soulfly har næppe brug for en introduktion, da deres frontmand er et af metalmusikkens største ikoner, nemlig Max Cavalera. Max er kendt for sin fortid i det legendariske thrash-band fra Brasilien Sepultura. Max forlod bandet i deres kommercielle højdepunkt, og dannede Soulfly kort efter. Bandet udgav deres første skive Soulfly i 1998 og blev hurtigt stemplet som en moderne Nu-Metal plade, hvor efter deres senere udgivelser har lænet sig mere op af Dødsmetal genren. i 2012 udgav bandet deres ottende plade Enslaved som i min mening var et mesterværk, og jeg havde høje forventninger til den nye plade.

Pladen starter ud med nummeret " Bloodshed " hvor Max's søn Igor Cavalera Junior leverer gæstevokal. Soulfly har sikkert haft store ambitioner med Savages da hele pladen er fuldkommen spækket op med tunge riffs. Allerede på åbningsnummeret kan man høre temposkift fra hurtige takter til langsomme passager. Andet nummer på pladen er " Cannibal Holocaust " som læner sig lidt op af Max's fortid med Sepultura, så det vil jeg sige er et moderne Thrash hit. Selvom pladen stadig sparker massiv røv, så synes jeg at den halter lidt under nogle numre. En anden ting jeg savner er den aggression som Enslaved havde. Pladen er spækket med gæstevokaler fra bands som Clutch, Napalm Death, I Declare War, og Lody Kong. Vokalen bliver leveret i fed form, ligesom på de seneste Soulfly plader har vokalen været virkelig god. Produktionen blev ordnet af Terry Date som er kendt for at være producer for bands som Pantera, Soundgarden og Limp Bizkit. Date viser stadig at han kan skabe en kaotisk lyd og få det til at lyde fedt på samme tid. En stor forandring i bandet er at David Kinkade som var trommeslager på Enslaved valgte at forlade bandet og stoppe med at spille musik fuldstændig. Dette betød så at Max's søn Zyon Cavalera overtog tønderne. Det blev nævnt i et interview at Savages havde mere groove end de andre plader. Det kan vel diskuteres men jeg er lidt uenig da jeg synes at pladen er god, men er ikke i nærheden af Enslaved leverede. Lyrikken har altid været som Max selv kaldte det da han startede Soulfly " En spirituel kombination af idéer ". Så det handler meget om det spirituelle, men handler også en del om død og ødelæggelse.

Savages er en god plade, og den er spækket med Brasiliansk smadder. Dog er den en lille smule over acceptabel, da den ikke indebærer den samme hastighed og aggression som Enslaved gjorde.

1. Bloodshed (feat. Igor Cavalera Junior)
  2. Cannibal Holocaust